Svar: 2-årig dreng gider ikke putte
Kære Puttemor
Tak for dit brev :)
Der behøver ikke være noget som helst unormalt i, at din dreng hellere vil klatre rundt, løbe, bruge sig selv motorisk end sidde hos dig og putte. Det er helt naturligt for hans alder og den udvikling han går igennem.
Det kan også handle om måden han oplever verden på, lærer på. Hvis han f.eks. er kropsligt intelligent, så vil han helst røre ved ting, afprøve ting. han finder løsninger ved at bevæge sig, prøve sig frem og vil have svært ved at sidde stille. Han vil altså lære bedst, når han er i bevægelse og han vil være rigtig god til at koordinere sine bevægelser. Han vil have en god balance, stor styrke, fleksiblitet og hurtighed. Han vil elske at bevæge sig og bruge sin krop og han vil have brug for at flytte på sig ofte - også når han skal lære. At være kropsligt intelligent er en af de intelligenser som den amerikanske psykolog Howard Gardner har beskrevet.
Og så er der også nogle børn, som har svært ved den tætte, nære og fysiske kontakt fordi de har problemer med deres sanseintegration. Når bør leger, oplever verden lærer, så er alle sanser i brug - høresansen, følesansen, smagssansen, lugtesansen mv. Følesansen kaldes også den taktile sans og nogle børn har en meget sensitiv taktil sans. Disse børn bryder sig f.eks. ikke om tøj, der strammer, ligesom de kan blive irriterede over mærker og sømme i tøjet, som de føler kradser og irriterer. De vil ofte ikke bryde sig om at blive vasket - det er ubehageligt at få en vaskeklud på kroppen, det går også ondt at få redt hår, de vil ikke have klippet negle osv. De vil heller ikke lege med fingermaling eller være med til at forme dejen til boller…
Og så vil de også kune have svært ved berøring. De bryder sig ikke om, hvis andre kommer tæt på og slet ikke, hvis de ikke er forberedt. Din dreng vil måske ...
... godt kunne kravle op og sætte sig ind til dig, hvor I sidder og læser en bog og han vil acceptere at du der nusser ham i håret - fordi han er forberedt og selv har taget initiativ - men hvis du kommer og ud af det blå pludselig nusser ham i håret eller vil kærtegne ham, så vil han ikke bryde sig om det.
Man kan godt lave nogle øvelser, som hjælper ham til bedre at føle eller håndtere berøring. Der findes ergoterapeuter, som har specialiseret sig i børn med sanseintegrationsproblemer. Han eller hun kan undersøge din dreng og også lave et program, som han kan følge. Om det er relevant for jer, afhænger helt af hvordan du i øvrigt oplever din dreng - du kan prøve at tale med pædagogerne i vuggestuen (hvis han går i vuggestue) om, hvordan de oplever ham.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Måske kan du få lov til at massere ham, f.eks. efter bad, hvor han måske har brug for at få lidt creme masseret ind på kroppen. Det kan også være en lille leg, hvor han skal ligge stille og hvor du så berører hele hans krop og sætte navn på, så du bevæger dine hænder fra panden og ned til tæerne. Når sanseindtryk skal opfattes, tolkes og forstås, så er der som sagt stor forskel på, om din dreng er forberedt eller bliver overrasket. Prøv derfor om du i hverdagen kan forberede ham på, at du gerne vil kysse, kramme, putte, ligge tæt med ham - og se om I så kan være lidt mere fysisk sammen, uden at du føler dig afvist og uden at han føler sig presset:)
Der kan være forskellige årsager til, at børn har sanseintegrationsproblemer. Det kan f.eks. ses hos børn som er født for tidligt. Når barnet bliver født før tid, så vil nervesystemet ikke være fuldt udviklet og det betyder, at barnet kan opleve alle sanseindtryk ekstra voldsomt. Jeg ved ikke, om jeres dreng er født til tiden:)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste
Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
Modermælkserstatning
Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.
Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...
Hår - babys hårpragt
Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.
Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.
De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.