Svar: Må hun få danskvand?
13. januar 2015
Alder:
14 mdr.
Kære du
Tak for dit brev :)
Danskvand er vand, hentet op fra jorden/undergrunden og som har et naturligt saltindhold, og derudover er der tilsat kulsyre og nogle gange også citrus. Danskvand er normalt ikke problematisk at drikke, hvis det indgår som variation mellem anden form for væskeindtagelse, gerne helt almindelig vand og mælk.
I forhold til svamp/trøske i munden, så er det et gammelt husmoderråd at forsøge med danskvand. Det kan dog være lidt svært, med den alder din datter har, da hun ikke vil kunne finde ud af at "gurgle" og køre danskvandet rundt i munden. Det skal rundt i munden for at virke…
Du kan prøve om du kan få lov til at rense hendes mund, gummer, gane osv. ved at tage en stofble rundt om din pegefinger, dyppe den i danskvand og køre den rundt i hendes mund. Det er dog ikke sikkert, at hun vil have det. Du kan også købe "skum-slikkepinde" på apoteket. Det er en pind med en skumgummi. Du dypper pinden i danskvand og renser hendes mund med den. Man bruger dem blandt andet på sygehuset, plejehjem og lignende steder.
Drikker hun samtidig lidt danskvand, så sker der ikke noget ved det:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske