Svar: Flaske
11. januar 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og hvor dejligt, at det nu er lykkes en gang imellem med flasken. Det tyder jo på at det måske stadig kan lade sig gøre:)
Det lyder som om, at det mest er smagen, som jeres dreng ikke bryder sig om, og da du lige nu ammer hele dagen igennem, og før han skal sove, så kan far godt prøve, om en flaske med vand sen aften vil gøre en forskel. Der sker ikke noget ved, at jeres dreng et par aftener tilbydes vand i stedet for mælk, hvis det giver ro i hele familien og når han så har vænnet sig til flasken og far, så bør han naturligvis få mælk igen.
Nogle gange hjælper det også at forsøge med udmalket modermælk, fordi det er en smag, som han er rigtig glad for og tryg ved.
Det kan også nogle gange hjælpe at dryppe lidt modermælkserstatning eller modermælk ind i mundvigene på ham enten med en te-ske eller på en 10 ml sprøjte, hvorefter han så måske vil acceptere flasken.
Andre gange hjælper det at du starter med at amme, men holder flasken parat og når han så har diet lidt hos dig og er faldet til ro, så lirker du brystet ud og flasken ind i munden.
Nogle gange hjælper det også med en sut og når han har suttet lidt på den, så lirker du den ud og tilbyder flasken i stedet.
Nogle gange fungerer det bedst, at det er dig som giver flasken. Fordi han er tryg ved din favn og forbinder det at være i favn med at spise. Andre gange forvirrer det at ligge i din favn og du dufter af mælk og så kan far have lettere ved at give flasken.
Nogle gange kan det hjælpe at tilbyde flasken imens han ligger i sin seng eller barnevogn eller sidder i en skråstol, hvis I bruger en sådan - og altså uden at han er i favn. Netop fordi det at være i favn forbindes med bryst, trøst osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske