Svar: Rytme 6 måneder
10. januar 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Sidse
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig god idé, at få skruet ned for mælkeindtaget om natten og op for mængden af skemad, samt vand af kop, om dagen. Der er naturligt en sammehæng her.
Det lyder også som en rigtig god idé, at I nu fast arbejder på at lære jeres datter at tage imod en flaske. Da du planlægger at rejse til Kina om et par måneder, er det vigtigt at far kan passe hende og i 8 måneders alderen skal hun stadig ammes 3 gange i døgnet. Hun vil højst sandsynligt ikke kunne få dækket sit væskebehov ved kun at drikke af en kop, så hun skal lære at tage imod en flaske, hvis far skal kunne passe hende…
Da hun drikker så meget mælk hos dig om natten, at hun ikke kan spise grød om morgenen, uden at kaste op, så er du nødt til at skrue mælkeindtaget om natten ned. Det betyder at du må forsøge at lirke brystet ud af munden på hende, afkorte amningerne så hun får mindre og mindre mælk og dermed mere plads i maven til grød. Og i takt med at hun så spiser mere om dagen, så kan hun lære at undvære mælk om natten.
En plan for dagen til en pige på 6 måneder, som jeg tænker kan fungere for jer, kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre. Skal ikke ammes før hun vågner 6.30, denne amning må du forsøge at afkorte rigtig meget eller springe helt over.
Morgen 7.30: ½-¾ dl grød, evt. lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og I kører af sted, for at aflevere storesøster
Formiddag 9-9.30: Sover formiddagslur i forbindelse med at storesøster afleveres
Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Det kan være købt eller hjemmelavet. Der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i 6 måneders alderen, men lige nu skal du nok bare begynde med lidt ren mos. Vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur ca kl 12.30-13
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med lidt frugtmos (så længe hun ammes og ikke får mme nok), vand af kop.
Ammes og puttes til en lille powernap
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begynde med lidt kød eller fisk i løbet af 6 måneders alderen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes eller tilbydes flaske og sover videre.
Midt nat 03: Denne amning skal stille og roligt trappes ud nu. I takt med at antallet af måltider skemad om dagen sættes op og skemad og amning kommer "i system", så du er sikker på at hun har fået sit behov dækket, så trappes amningen om natten ud. Det vil sige, at du nu arbejder på at hun kan sove 5-6 timer uden mælk om natten f.eks. fra kl 23.30 til 05.
Det kan være en rigtig god idé at forsøge med flaske sen aften. Her vil hun måske halvt sovende acceptere den og det kan være en måde at komme igang på.
Du kan også overveje om du vil malke ud, så hun kan få din mælk på flaske. Så kender hun smagen og vil være mere tryg ved det og det er mest den anderledes sutteteknik, som hun så skal vænne sig til.
Vælling er også en mulighed - måske hun bedre kan lide denne smag end smagen af modermælkserstatning. Samtidig oplever nogen at deres børn sover et lidt længere søvnstræk på vælling, fordi det nogle gange mætter lidt mere. En flaske vælling sen aften kan derfor også være et forsøg værd.
Det kan godt være at du skal arbejde med at lære hende at acceptere flasken. Da hun tydeligt er mest tryg ved dig,så kan det være en idé at du forsøger. Du kan f.eks. lægge dig med hende i dobbeltsengen, så du er helt tæt på hende, giver hende masser af kontakt og nærhed, som når du ammer - men det er flasken og ikke brystet, som hun får tilbudt.
Jeg synes det vil være rigtigt synd hvis far og datter skal kæmpe. Det har ingen af dem glæde af. Far bliver naturligt frustreret og ked af det, når han ikke kan hjælpe hende og jeres datter bliver ligeså ulykkelig, når hun ikke får mor og brystet - det er jo det hun har lært. Brystet og din favn har været der hele tiden, det er det mest trygge og nære hun kende og hun forstår naturligt ikke, hvorfor du pludselig ikke vil amme hende mere, eller at du skal rejse og hun derfor er nødt til at tage imod flaske.
At du vil til Kina lyder skønt - men det er en voksen beslutning. Jeg synes derfor du må hjælpe din datter med at få skabt en rytme og lære at tage imod flaske på så blid og omsorgsfuld en måde, som overhovedet er muligt. Og ikke ved f.eks. at give hende en kold tyrker, hvor du/I bare lader hende græde:) Det kræver stor tålmodighed og nærhed og masser af overskud fra din side, men hvis du arbejder rigtig godt for det nu, så er der håb for at det kan lade sig gøre…
Jeg synes ikke du skal vente til vinterferien med at forsøge. Det er vigtigt, at du allerede nu arbejder på at få skruet natamningerne ned og får sat antallet af måltider om dagen op og får skabt mere rytme med både skemad, vand og mælk. Og når det så kører, så kan I arbejde på at lære hende at sove 5-6 timer uden brystet om natten.
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske