Svar: MME, rygtræning - 6 måneder
8. januar 2015
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dine spørgsmål :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar.
I må gerne gå tilbage til NAN HA 1, hvis I synes at jeres drengs mave fungerer bedre med denne erstatning og det i de hele taget virker bedst for jer. Sundhedsstyrelsen siger, at hvis børn får mindst 400 ml mme dagligt, så bliver deres behov for jern dækket - og de skelner her ikke mellem, hvorvidt barnet får den ene eller anden type. Den type 2 I har købt, kan I bruge i hans grød og mos, så går den ikke til spilde:)
Med hensyn til at ligge på maven, så er det vigtigt at I træner dette dagligt. Det er både at ligge på maven på gulvet, men det er også f.eks. at ligge på maven hen over jeres lår eller at I bærer jeres dreng rundt imens han ligger på maven i jeres favn. Læg ham gerne på maven foran et stort spejl, så han kan ligge og kikke på sig selv. Læg ham altid på maven, i forbindelse med skiftning af ble. Og gør det generelt til en vane, at I altid starter med at lægge ham på mave, når I lægger ham fra jer, så han på den måde kommer så meget på maven som muligt.
Børn skal ikke sidde selv før de kan - og det er derfor ikke nogen god idé, at stable ham op med puder. Det skal være hans muskler og ikke puder, som holder ham.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne sidde kortvarigt i en høj stol f.eks. i forbindelse med at de tilbydes skemad. Her vil man ofte se, at barnet de første minutter sidder med rank ryg, men i takt med at barnet sidder i længere tid, så vil barnet krumme i ryggen og også falde til siden - det er netop tegn på at barnet er træt i ryggen og her skal barnet så ikke længere sidde, men skal tilbage på gulvet, hvor barnet kan trille, tumle og bruge sig selv motorisk. Et 6 måneders barn vil ofte sidde meget tungt på numsen og vil kortvarigt kunne sidde i en vinkel på 90 grader, men barnet vil ikke kunne bevæge sig uden at miste balancen.
Det vil være en hjælp for de fleste børn at sidde i høj stol, hvis der er en pude i højstolen. Ikke en pude som holder barnet siddende, men en pude som gør, at barnet ikke kan rutsje på stolens sæde og derfor lettere kan holde balancen.
Det er ofte først i 7-9 måneders alderen at barnet bliver bedre til at sidde og begynder at kunne sidde frit på gulvet. Først med f.eks. en ammepude omkring sig, derefter sidde mellem mors eller fars ben, for til sidst at kunne sidde helt frit. I takt med at barnet begynder at kravle vil barnet ofte også blive bedre til at sidde. At kunne kravle, strække sig, sparke, dreje sig osv. er vigtigt for at kunne sidde godt. Fra ca. 9 måneders alderen vil nogle børn således kunne komme fra liggestilling til sidestilling via kravlestilling.
Jeres dreng skal altså stadig have tid til at træne, lære og øve sig. Og netop i forhold til hvornår børn kan sidde, begynder og kravle osv. så er der stor forskellighed. I skal derfor styrke ham og hjælpe ham så godt I kan, men samtidig også passe på ikke at sammenligne alt for meget med børnene i mødreguppen, for børn er forskellige og udvikler sig i lidt forskelligt tempo:)
Med hensyn til mad, så er det super fint at I nu varierer så meget som muligt, så han får mange forskellige grødtyper, grøntsagstyper, begynder med kød og fisk i mosen. Det er super. Det er også rigtig fint, at I lige nu serverer maden moset. Det er fint at han lige nu skal vænne sig til nye smage og smagssammensætninger og stille og roligt kan han så begynde at vænne sig til konsistens og mad med lidt mere bid. Hans mos må f.eks. gerne være cremet i konsistensen og det er rigtig fint at I blender det. Prøv også at bruge lidt sovs og når I bruger kød og fisk, så lad det være små bitte stykker, som giver fornemmelsen af lidt struktur, uden at maden skal tygges.
Når han bliver 7 måneder, kan I prøve med en lille smule kogte ris i mosen, da det igen giver en lille smule bid samtidig med at mosen stadig kan være blød og sovset og stille og roligt kan maden så gøres gradvist grovere.
Lige nu vil det også være rigtig godt, at I tilbyder ham f.eks. ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som han kan tygge selv. Det er også med til at stimulere og udvikle ham mundmotorisk :)
Jeg vil anbefale jer meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den guider jeg igennem måned for måned til jeres dreng er 18 måneder gammel. Der er opskrifter, dagsplaner osv. og I kan slå fødevarer op, hvis I er i tvivl om, hvad han må få hvornår.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske