Brev:
Nedtrapning af amning og småtspisende
6. januar 2015
Alder:
9 mdr.
Nedtrapning af amning og småtspisende
Hej Helen.
Min søn på knap 9 måneder er blevet fuldammet indtil han var 4 måneder, så begyndte han på lidt fast føde. Han var fra starten af nysgerrig og jeg har aldrig oplevet, at han ikke ville smage på noget mad, så på den måde har han madglæde.
Til gengæld har han altid været småtspisende og ret hurtigt efter at han blev introduceret til fast føde nægtede han at spise grød og mos - eller alt der kom på en ske.
Jeg prøvede så at lave maden mere fast, f.eks. lave grødklatter, give ham grøntsager han selv kunne holde i hånden osv. I starten var det svært for ham, men han fandt hurtigt ud af at gnave af maden selv.
Da han blev 6-7 måneder ville han ikke længere spise ved at holde maden selv og nægtede også både at spise grød og mos. Han gad stadig ikke spise af ske og jeg begyndte at gå lidt i panik over, hvad jeg så skulle finde på (Jeg har afprøvet dine råd med spiseteknikker m.m., men intet har hjulpet).
Derfor begyndte jeg at skære maden i små tern og give ham dem. Det ville han gerne have. Problemet er bare at han er meget utålmodigt anlagt og det tager selvfølgelig tid at spise rigtig mad. Han er samtidig småtspisende, så det er meget begrænset hvad han får at spise til et måltid.
Han vil stadig hverken have grød eller mos og kun meget få ting accepteres på en ske. Får han lov til at sidde med mad i hånden, så spiser han det ikke, men maser det og "leger" med maden (hvilket han også gerne må).
Jeg har flere gange prøvet på at skære ned på amningerne så der er mere plads til fast føde og nogle dage lykkes det rimeligt, men for det meste ender han med at være så sulten, at han nægter at spise noget som helst (andet end at blive ammet). Han skriger og skriger og falder først til ro, når han bliver ammet. Han vil ikke tage hverken sut eller andre ting, der kunne trøste ham.
Jeg har selvfølgelig prøvet at tilbyde ham mad på mange forskellige tidspunkter - og også ofte (med max 2 timers mellemrum) - men interessen for at spise større mængder mad er der ikke synderligt.
Jeg har fået ham tjekket hos lægen og hos ørelægen. Han fejler intet fysisk, så der er ikke noget at komme efter der.
På mange punkter synes jeg, at han er lidt "bøvlet" i forhold til hvad jeg hører andre fortælle om deres babyer i samme alder og jeg kan også se, at han reagerer kraftigere på mange ting. Her synes jeg at tiden tit har arbejdet for ham, så når jeg ignorer hvad man typisk kræver af børn i hans alder i forhold til søvn og mad, så plejer det at komme et par måneder efter af sig selv. Skal jeg måske i virkeligheden bare ignorere de gængse råd angående amning og søvn og lade ham blive moden og klar selv?
Jeg er efterhånden godt frustreret, for jeg vil rigtig gerne have ham trappet ned i forhold til antallet af amninger, men det kræver jo at han så spiser noget fast føde i stedet og det er han ikke særlig interesseret i.
Han skal snart starte i dagpleje og det håber jeg kan hjælpe lidt på den front, men frygter at aflevere en dreng, der har brug for så meget tryghed og sin helt egen måde at køre det med søvn og mad på, at det bliver nærmest umuligt for dagplejeren at sørge godt for ham.
Jeg har virkelig afprøvet alt muligt de sidste par måneder for at få det hen, så han kan klare sig mere uden mig, men synes godt nok at det er et langt, sejt træk.
Hvordan trapper jeg amningerne ned, når han ikke er interesseret i at spise nok, så han kan klare sig med fast føde (uden at han sultes og ender med at skrige i timevis)?
Hvordan trapper man amningerne ned på den bedste måde, når man har en rigtig ammeglad baby?
Venlig hilsen