Svar: Hidsig/frustreret snart 3-årig
6. januar 2015
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære udmattede og frustrerede mor
Tak for dit brev og velkommen til - og også godt nytår til jer:)
Det lyder som om at jeres datter ikke tisser nok, fordi hun drikker for lidt og jeg kan godt forstå du bliver frustreret - du ved jo hvor vigtigt væske er for hende og du kan af gode grunde ikke tvinge hende til at drikke. Hvis hun ikke vil, så vil hun ikke…
Du har indtil videre gjort det helt rigtige - forsøgt med sugerør, små legekopper osv. for at se om du derved kan få mere væske i hende, dog uden held. Og du kan desværre ikke forklare hende, hvorfor hun skal drikke, når hun ikke føler tørst.
Derfor skal du hjælpe hende med at føle sig tørstig. Det kan være netop ved at bruge små kopper, sugerør osv. som gør det sjovt at drikke. Nogle børn vil helst drikke af samme glas og kopper som de voksne. Andre børn vil helst have deres eget - prøv at vise hende forskellige kopper og glas og se om du kan finde ud af, hvad hun kan lide og synes er sjovest, rarest.
Nogle børn vil også hellere drikke af en kildevandflaske, med eller uden tut. Andre børn synes det er sjovere med en drikkedunk...
Du hjælper hende også til at drikke mere, hvis du serverer drikkevarer, som hun synes smager godt. Det kunne være lidt saft, juice, måske lidt mild koffeinfri te med lidt sukker eller mælk. Prøv at købe små juicebrikker, saft brikker, smoothiebrikker og lignende. Der findes mange forskellige.
Prøv også at komme lidt friske appelsinskiver, citronskiver eller lignende i vand, for at give vandet lidt smag….
Det er rigtig fint, at du har forsøgt at medtænke vandholdige fødevarer som f.eks. agurk og forskellig frugt. Prøv også at medtænke forskellige supper eller f.eks. drikke yoghurt, så hun den vej igennem også får lidt ekstra væske.
Og så skal du hjælpe hende med at være motorisk aktiv, så hun løber, hopper, klatrer, slår koldbøtter, tumler rundt. Jo mere aktiv hun er, jo mere hun kommer til at svede, jo mere vil hun naturligt også føle tørst og derfor drikke. Hun bliver ikke tørstig på samme måde af f.eks. at sidde og spille på en ipad..;)
Det er vigtigt, at du ikke presser hende unødigt. Hun er som du fortæller jo blevet storesøster og har naturligt rigtig meget brug for at vide, at du stadig er der for hende og stadig prioriterer hende - og hun er sandsynligvis meget bevidst om, at det at hun lukker munden og siger nej til væske gør noget ved dig. Når hun afviser at drikke, så får hun din fulde opmærksomhed og den har hun naturligt ekstra brug for og vil naturligt søge netop nu…
Og så er der jo det med hendes frustrationer. De er helt naturlige for hendes alder, den udvikling hun går igennem og hele jeres situation. Det er super dejligt, at hun er så god til at formulere sig og på mange måder er en meget kvik pige, det vil helt sikkert hjælpe både hende og jer forældre, fordi hun kan sætte ord på mange ting, på mange af sine følelser. Men af samme grund, så er der også en risiko for, at I og andre voksne måske nogle gange kommer til at forvente lidt for meget af hende og måske stille lidt for store krav. Og da hun samtidig er blevet storesøster, ja så sker der rigtig meget i hendes liv og det er naturligt svært for hende at håndtere det hele.
Nogle gange er løsningen, at I vælger for hende. At I ikke stiller spørgsmål, ikke giver for mange valg eller forklarer for meget, men blot gør det og bare vælger for hende, så hun skal koncentrere sig så lidt som muligt. Samtidig med, at du naturligvis også skal give hende følelsen af at være medinddraget, at hun har ret til at have sin mening og at I lytter til hende. Og det lyder lidt, som om at det er her situation omkring hårvask er gået i hårdknude hos jer.
Jeg tror at jeres datter bliver rigtigt frustreret og ked af det, fordi hun føler, at du har overhørt hendes nej. Hun vil ikke have vasket hår og du synes hun skal have vasket hår og tvinger din beslutningen igennem og så opstår konflikten, hvilket man jo et eller andet sted godt kan forstå:)
Det lyder som om, at du ikke spurgte om hun ville have vasket hår, men gjorde klar til at det skulle vaskes og at det ikke var til diskussion og hvis det er tilfældet, så er det naturligvis sådan - men måske spurgte du og hun svarede nej - måske var det et retorisk spørgsmål, men stadig et spørsmål og hun svarede nej… Måske kunne I have fundet et kompromis, at du f.eks. ikke brugte bruseren men i stedet en lille vandkande eller at hun selv fik lov til at gøre sit hår vådt, så det ikke var dig, men hende der styrede hårvasken… Måske kunne I have sprunget hårvasken over den dag… Der er mange muligheder at løse konfliker på og ja, naturligvis er det nogle gange nødt til at være, som vi voksne synes, men det er stadig vigtigt at vi lytter til og anerkender at vores barn nogle gange vil noget andet…
Du har helt ret, når du skriver at "hendes hjerne ikke kan holde pause og at hun derfor bryder sammen". Det handler nemlig om hjernens modenhed eller mangel på samme. Man siger at 90% af hjernens vækst foregår de første 5 leveår og selvom jeres datter udvikler sig i rivende fart og allerede har lært rigtig meget, så er der stadig forbindelser i hjernen der ikke er dannet og naturligt situationer, hvor hun kan reagere voldsomt på noget I oplever som bagateller, eller hvor hun måske reagerer meget voldsomt, med gråd, skrig og fysisk reaktion hvor hun slår, vrider sig på gulvet eller lignende.
Man kan beskrive hjernen på flere måder, men i forhold til børn og i forhold til at forstå, hvad det er der sker, når man har med små børn at gøre, så kan det være en god idé at se hjernen inddelt i 3 dele:
1. Den rationelle hjerne, som også kaldes storhjernen. Det er denne del af hjernen der styrer kreativitet, fantasi, problemløsning, selverkendelse, omtanke, empati, eftertanke og lignende.
2. Pattedyrhjernen, som også kaldes mellemhjernen eller det limbiske system. Den udløser store følelser der skal styres af den rationelle hjerne. Det er raseri, frygt, separationsangst, social tilknytning, legesyge, lyst til at udforske og lignende.
3. Krybdyrhjernen er den nederste del af hjernen og den aktiverer vores vigtige kropsfunktioner. Det er sult, fordøjelse, åndedræt, blodomløb, temperatur, at kunne bevæge sig, kamp eller flugt.
Når jeres datter reagerer som hun gør, hvor hun er utrøstelig, græder, skriger alene ude på badeværelset, ikke vil trøstes, ikke vil røres ved men tydeligt er i oprør, så sker der en aktivitet i pattedyrhjernen. Da pattedyrhjernen styres af den rationelle hjerne, så er det vigtigt, at det er den du/I forældre aktiverer med jeres reaktion. Netop jeres reaktion er vigtig for at skabe forbindelse mellem hjernens dele.
Derfor er det vigtigt at I reagerer med lydhørhed, viser hende, at I forstår hvad hun vil (eller ikke vil:)). Hvis hun reagerer med f.eks. at slå ud efter jer eller lignende, så skal I naturligvis fortælle, at det vil I ikke have, at det er forkert. Men det er meget vigtigt, at det er det hun gør, som er forkert og at det ikke er hende, der er forkert. Det er vigtigt, at I viser hende at det er okay, at hun har de frustrationer og stærke følelser som hun har. Og især nu, hvor lillesøster er kommet til, så vil hun naturligt have ekstra brug for at mærke, at hun er okay, at ingen tager hendes plads, at I stadig elsker hende ligeså højt. Hun må ikke få følelsen af, at I holder mere af lillesøster end af hende.
Det er vigtigt, at I giver hende lov til at være ked af det, frustreret, vred og det er vigtigt, at I møder hende ved at sætte ord direkte på den følelse, som I fornemmer at hun har. Det er f.eks. ikke nogen god idé f.eks. at sige "du er godt nok hysterisk" eller "hold op med at skabe dig!" eller lignende. Prøv i stedet at sige "du bliver bare så vred lige nu" og "det er også dumt, at du skal have vasket hår, nu skynder vi os, så det er hurtigt overstået", så hun føler sig forstået og mødt. Det er ikke det samme som at hun får sin vilje.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min nyeste bog "Helens bog om børn og opdragelse". Derudover kan det også anbefales at læse Erik Sigsgaards bog "Om børn og unges nej":)
Rigtig meget held og lykke fortsat og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske