Svar: Dagplejestart
6. januar 2015
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, håber I har haft en god jul og er kommet godt ind i det nye år:)
Det lyder som en rigtig god idé, at lade jeres dreng møde ind i dagplejen til fast tid hver dag og klokken 8.30 som dagplejer har foreslået lyder rigtig fint. Dette tidspunkt giver mulighed for, at I hjemme har god tid om morgenen. Han kan hjemme spise morgenmad og komme i tøjet uden at I skal stresse og når han så bliver afleveret, så kan han være med sammen med de andre børn, han kan i dagplejen spise med de andre, og skal de i legestue eller lignende, så kan han også nå det. Det er rigtig fint, at han på den måde kan være en del af den dagligdag, som dagplejen har - ligesom tidspunktet passer fint i forhold til spise- og sovetider resten af dagen:)
Der er ca 3 uger til han skal starte og selvom han har været syg på det sidste og derfor har søgt brystet ekstra, så er det vigtigt, at du nu trapper amningerne gevaldigt ned og tilbyder mere rigtig mad. Det er synd for din jeres dreng, hvis han kun kan trøstes med bryst og ikke kan spise mere rigtig mad - det giver jo ikke dagplejer nogen mulighed for at hjælpe ham og han vil blive rigtigt ulykkelig … og derfor er du nødt til at indføre en nogenlunde fast rytme med mad flere gange dagligt og amning holdt på et minimum. Det vil sige 3 amninger i døgnet - inden middagslur, aften og sen aften.
Mit forslag til en dagsplan, som også kan fungere med dagplejen ser således ud:
Morgen 7-7.30: Kommer op og tilbydes havregrød, vand af kop.
I gør klar til dagpleje og tager af sted, så han afleveres der ca 8.30
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her måske en kort lur - det styrer han selv, han kan have behov for mere eller mindre søvn i forbindelse med dagpleje start.
Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød/fisk (hjemmelavet eller mos fra glas eller frost). Må også gerne få varm mad til frokost, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur. Når han starter i dagpleje erstattes denne amning af en kop med mælk (sødmælk vil være okay), evt. lunet lidt. I starten skal du måske hente ham før han puttes til middagslur, men stille og roligt kan han sove lur i dagplejen og du kan hente ham, når han vågner af sin lur.
Eftermiddag 15-16: Tilbydes ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Eller måske en portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Sen eftermiddag: Tilbydes lidt før aftensmad - det kan være lidt brød, kogte grøntsager, lidt frikadelle eller lignende rester fra afteneni forvejen, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Det kan f.eks. være kartoffelmos med millionbøf, boller i karry, spaghetti med kødsovs, lasagne (alm eller lakselasagne), fiskefilet, fiskefrikadeller osv. Hvad I nu kan tænkes at spise af børnevelige retter, stadig hvor noget moses med sovs og noget gives i stykker… Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca kl 19.30-19.45, vand af kop
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten: Ammes rigtig godt og sover videre uden brystet til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød.
Det kan naturligt være svært for jeres lille dreng at skulle starte netop, når han er i separationsfasen og når du tydeligt mærker, at han viser behov for dig og særligt søger din nærhed - og det vil naturligt også kunne gøre ham ekstra brystsøgende. Du skal dog være opmærksom på, at han har en alder nu, hvor han faktisk godt kan skelne mellem bryst og mor. Det er ikke længere to sammensmeltende ting, han ved f.eks. godt, at hvis han bider dig i brystet, så får han en reaktion fra dig… Og derfor er det helt okay og også vigtigt, at du ikke giver ham brystet hele tiden, men viser ham, at han stadig har dig og kan trøstes af dig - uden at han får bryst. Det er altså en balance mellem at give ham den tryghed, som brystet giver, og samtidig vise ham at det ikke er brystet, som er nødvendig, men mor og mors nærhed og at det er okay, at det "blot er dig" og ikke brystet:) Det er en tilvænning for jer begge, men nødvendigt med den alder han har og de forandringer, som I nu skal igennem også selvom du skriver, at han "til enhver tid vælger brystet fremfor fast føde". Du ved at han skal kunne spise anden mad og skal kunne trøstes af en anden og det er I nødt til at arbejde på nu… også selvom du synes det er svært…
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver det lille kærlige skub, som det lyder som om at du måske har brug for :)
Rigtig meget held og lykke og knus herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske