Svar: Vedr. grød
19. december 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at I har fået brudt lidt uhensigtsmæssige vaner og at det går bedre med søvnen nu:)
Det er helt normalt, at din datter skubber grød og mos ud med tungen. Det skyldes, at hun bruger sin tunge til at malke med, når hun dier ved brystet. Hun har altså lært at strække tungen frem og malke med den, når hun skal spise og det gør hun også nu, hvor hun skal spise af en ske. Derfor presses maden ud af munden.
Hun lærer det hen af vejen. Det er en svær teknik at spise med en ske, finde ud af at tage grøden af skeen med læberne og bruge tungen til at skubbe grøden tilbage i svælget og synke - det er en teknik, som det tager lidt tid at lære.
Nogle børn har glæde af at man bruger en blød silikoneske i begyndelsen fremfor en hård ske i plast eller metal. Nogle børn har glæde af at skemaden laves lidt tynd, så den den næsten bare kan hældes ind og de med det samme kan synke. Andre børn har lettere ved at finde ud af at bruge tungen, hvis grøden eller mosen er lidt mere fast, fordi det så er lettere at holde på den… Der er ingen faste regler her og du må derfor forsøge dig lidt frem.
Det vil også hjælpe din datter med mad i hånden og med en alder hun har, vil hun f.eks. kunne få et stykke agurk. Du kan skære en ring og sætte den på hendes tommelfinger, så vil hun lettere kunne holde fast på den. Og så kan hun sidde og smage, slikke, gumle, bruge sin tunge og sine gummer. På den måde bliver hun styrket mundmotorisk og i takt med at hun bliver ældre, så kan du udvide med forskellige bløde frugtbrød, ristede rugbrødsbjælker og lignende.
Det vil være rigtig fint at du nu tilbyder hende skemad to gange dagligt - frokost og aften - og gerne grød til frokost og mos til aften, så hun får lidt variation og lærer at spise lidt forskelligt. Hun skal ammes ligeså meget som hun plejer, - skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk, hvorved det stille og roligt vil begynde at mætte hende lidt mere. Og så vil det være rigtig godt, hvis du hen af vejen kan skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad sammen med vand af kop, når hun vågner og tilbydes brystet før hun skal sove.
Lige nu vil det være rigtig fint hvis hun spiser blot et par skefulde til ½-¾ dl grød eller mos af gangen. Det er vigtigt, at hun ikke spiser så meget skemad, at det mætter så meget, at hun afviser mælken. Det er således bedre, at hun spiser ½ dl. og stadig tager imod brystet end at tilbyde hende 1 dl. skemad og hun så afviser brystet eller ikke dier nok ved brystet.
Du fortæller, at hun ofte sover en lang nattesøvn og 3 mindre lure i løbet af dagen og at hun ofte er vågen 3-4 timer mellem hver lur. Og en plan lavet ud fra dette kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner ofte og starter dagen med en lille ekstra amning.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur og sover her måske kun 45 minutter
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, f.eks. af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa. Evt. md lidt frugtmos på som topping. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14 og sover her måske en times tid
Eftermiddag 17: Ammes
Sover dagens 3 lur, som igen måske kun varer 45 minutter
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Ammes efter behov og sover videre
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at se på min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem måned for måned fra nu og frem til 18 måneders alderen. Der er opskrifter, dagsplaner og du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad din datter må få, hvornår og hvordan.
Håber du kan bruge dette videre :)
Rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Og rigtig glædelig jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske