Brev:
Mad og søvn 5 1/2 måned
17. december 2014
Alder:
5 mdr.
Mad og søvn 5 1/2 måned
Kære Helen,
Min søn nærmer sig så småt de 6 måneder og i den forbindelse har jeg lidt spørgsmål omkring mad og søvn. Han er pt 5 ½ måned og et døgn hos os ser nogenlunde sådan her ud. (Alle tider +/- en time).
7.00-8.00: Vågner, tager ham over i vores store seng og vi ligger og putter og vågner stille og roligt
Ca. 8.30: ½ dl grød med ca. ¼ dl frugtmos på toppen samt vand af kop (han er så småt begyndt at spise op hver gang) (har droppet at tilbyde ham flaske efterfølgende, da han aldrig spiser noget af den)
Ca. kl. 10.00 (to timer efter han er vågnet om morgenen): puttes til lur og sover 45min. Nogle gange kan jeg give ham sut, nusse og han snupper yderligere 45min, men det er langt fra hver dag.
Ca.kl.11.00: flaske (MEGET forskelligt hvor meget han spiser. Nogle gange 50ml andre gange 150ml)
Ca. kl.13.00-13.30: Puttes til lur nr.2 (typisk hvor vi går tur). Sover 45min.
Ca.kl.14: flaske (forskelligt hvor meget han spiser ca.80-140ml)
Lidt forskelligt om der kommer en lur eller skemåltid først her;
Ca.kl.16.30: ½ dl grøntsagsmos (spiser ALTID op) samt vand af kop
Ca. kl.17.00: Puttes (og er svær at putte! Han er meget træt, men kæmper imod). Sover 35-45min.
Han tilbydes flaske enten lige efter grøntsagsmosen eller lige før han puttes til natten. Spiser ml. 50-150ml.
Ca.kl.19.00: Puttes til natten
Ca.kl.21.30: Flaske. Spiser ml. 150-200ml
Ca.kl.01.00: Flaske. Spiser ml.100-200ml
Ca.kl.05.00: Flaske. Spiser ml.0-150ml
Han svinger meget med, hvor meget han spiser i døgnet og ved hvilke måltider han spiser. Ligger ml.700 og 1.000 ml MME. Samt altid 2 skemåltider.
Og her kommer mine spørgsmål:
- Han sover meget om natten og lidt om dagen. Typisk 12-13 om natten og mellem 2 og 3 timer om dagen. Han virker tit træt om eftermiddagen og jeg tænker, at det er fordi han sover for lidt om dagen. Hvad tænker du? Og hvad kan jeg gøre ved det?
- Ved 6 måneder siger blandt andre du, at man så småt kan begynde at droppe ”midt nat” flasken. Men han spiser så varieret hver dag og de eneste måltider, der altid er gode er det omkring kl. 21.30 og omkring kl. 01.00. Jeg ved ikke hvordan jeg kan ændre på dette. Det kunne jo være dejligt snart at få sin nattesøvn tilbage, men kan jo ikke droppe kl.01.00 flasken, når det er en af de flasker, han spiser bedst ved.
Hvad kan jeg gøre for at få ham til at spise mere om dagen og mindre om natten? (Har forsøgt at tilbyde ham måltider med lidt kortere interval om dagen, men det virker som om han bare bliver sur over det og dermed spiser endnu mindre).
- Han er begyndt at være meget urolig ved putning. Som om han slet ikke kan finde ro i sin krop. Tidligere har vi kunne synge ham i søvn, det virker ikke altid nu. Han ligger og carter rundt før han til sidst finder til ro. Nogle gange når han at begynde at græde og vi må tage ham op, nusse og prøve igen. Har læst der er noget med, at der sker meget med deres krop på dette tidspunkt og det derfor er normalt at være urolig/rastløs?
Glæder mig til at modtage dine tanker om ovenstående :)
Med venlig hilsen
L