Svar: Jern
17. december 2014
Alder:
10 mdr.
Kære Ellens mor
Tak for dit brev :)
Det anbefales at børn tilbydes mindst 400 mme modermælkserstatning til de er 12 måneder gamle, fordi de derigennem får deres jernbehov dækket. Hvis ikke barnet får jern nok gennem sin erstatning, så bør man give jerntilskud. Det handler om at få opbygget et jerndepot, så barnet ikke risikerer at mangle jern i sit andet leveår.
Du skriver at Ellen tager 200 ml aften og nat, men ikke rigtig drikker mme om dagen. Det er helt passende for hendes alder med to flasker og det er rigtig fint, at de netop ligger aften og nat:) Lige efter bogen! Hvis hun drikker 2 flasker a 200 ml, så får hun jo de 400 ml, som dækker hendes jernbehov. Hvis hun samlet får 200 ml via to flasker, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at få lidt mere mme i hende.
Du kan øge hendes indtag af mme ved f.eks. at bruge mme i hendes grød og mos, så hvis du f.eks. laver havregrød, mysligrød, flerkornsgrød eller lignende til hende om morgenen og som godnatgrød, så kan du lave dette på mme og på den måde øge hendes indtag.
Du kan også tilbyde mme af en kop eller du kan hælde det på lidt frugtmos eller frugtgrød og på den måde få lidt ekstra i hende.
Hvis du har på fornemmelsen, at hun drikker for lidt mme om aftenen, fordi hun spiser meget mad, så kan man godt overveje at skære ned i madmængde. Men generelt er det jo rigtig godt, at hun spiser og er glad for mad, og jo mere varieret du kan få hende til at spise, jo bedre er det. Det forebygger også kræsenhed senere hen.
I modermælkserstatningen er der ud over jern også andre mineraler og vitaminer, som hun har glæde af at få og det er derfor en god idé, hvis du kan bibeholde mme til hun er 12 måneder gammel.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende:)
Og rigtig glædelig jul til jer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske