Svar: Meget lille appetit
17. december 2014
Alder:
14 mdr.
Kære Vilhelms mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du bruger min bog om børn og mad og mine forslag til dagsplaner:)
Åh, hvor er det synd for Vilhelm med så meget sygdom. Jeg kan godt forstå, at hverdagen og rytmen skrider, når den ene sygdom afløser den anden. Derudover er det at starte i vuggestue jo en stor verden, og der sker rigtig mange ting, som naturligt trætter ham, og når han er træt, er overskuddet til at spise naturligt mindre. Og så har han samtidig en alder, hvor han ikke længere putter alt i munden for at undersøge det og smage på det. I stedet bliver det nu mere interessant at lege med maden, komme maden op i glasset, skubbe maden ud over bordkanten, tygge maden og tage den ud af munden, for at se, hvordan den så ser ud. Og også at se hvad det han gør, gør ved dig - hvordan du reagerer. Der foregår mange ting ved spisebordet lige nu, som er mere interessante end det at spise. Så det hele tilsammen gør naturligt at situationen hos jer lige nu er lidt svær…
De faste spisetider er vigtige. Når han bliver tilbudt mad til fast tid, så vil hans indre ur begynde at fornemme sult og dermed behov for at spise, når han bliver sat til bords. Derfor er det en god idé, at I forsøger at holde fast i nogenlunde ens spisetider hverdag og weekend. Jeg er dog helt med på, at frokost kl 10.30 kan være for tidligt for jer i weekenden, og måske kan du godt rykke dette tidspunkt lidt, for det lyder som om at han ofte også rykker lidt på sin middagslur, når han er hjemme og sover lidt senere hjemme end han gør, når han er i vuggestue og derfor kan du godt være lidt fleksibel her. Men som udgangspunkt er faste spisetider en god idé, når du gerne vil have ham til at spise lidt mere.
Rutinerne omkring bordet er også vigtige. Han skal fornemme, at det nu er spisetid og kende jeres rutine. Genkendelighed giver tryghed, så hvis du sætter ham til bords på samme måde hver gang, giver ham hagesmækken på, starter med f.eks. at give ham lidt i hånden og følger efter med lidt på en ske eller gaffel osv. så det I gør er ens hver gang, så hjælper det ham til at fornemme, at nu er det spisetid og dermed bliver han mere parat til at spise.
Hvis han ikke spiser frokost, så skal du i princippet følge dagsplanen videre. Det er vigtigt, at du stadig tilbyder ham mange små måltider dagen igennem, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke så lang tid, før han tilbydes mad igen. Alt efter hvad han virker parat til at spise, så kan du evt. variere næste måltid lidt mere. Det vil sige, at hvis han ikke har spist frokost og du gerne vil have ham til at spise lidt grønt, eller lidt rugbrød, så kan du godt severe dette til næste måltid i stedet for yoghurt, som du plejer at servere, eller du kan udskifte bollen, som han plejer at få her, med lidt rugbrød i stedet.
Det er generelt en god idé at medtænke at frokost og aftensmad skal indeholde lidt af samme fødevarer - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, bulgur, sovs osv. Så han bliver tilbudt dette to gange dagligt. Morgenmad kan fint være grød, mellemmåltider fint surmælksprodukt, frugt osv. Så han i løbet af en dag tilbydes lidt fra alle fødevaregrupper.
Hvis du oplever, at han stort set intet har spist og du derfor gerne vil have et eller andet i ham, så må du naturligvis gerne servere lidt forskelligt i håb om at noget glider ned. Men som udgangspunkt skal du ikke servere en ny ret, hver gang han afviser noget. Du skal i stedet give ham valgmuligheder, så han ikke kun får én ting, men kan vælge - og spiser han så mere af det ene end det andet, så er det helt okay.
Det gælder f.eks. ofte laksen, hvor du skriver "han vil ikke have laksen, som han ellers spiste i går" - det er helt okay. Det er vigtigt, at du ser på hans indtag over flere dage og her skal du gerne fornemme, at han spiser lidt fra alle fødevaregrupper og så er det super. Det er helt normalt, at han den ene dag spiser mest laks og næste dag vælger pastaskruerne og tredje dag er det så frikadellen, der glider ned. Det vigtigste er at han spiser og er glad for at spise og at han set over flere dage faktisk spiser varieret og det lyder sådan:)
Hvis han tydeligt ikke vil spise, men afviser og gerne vil ned at lege, så er der ingen grund til at presse ham til at spise eller til at sidde ved bordet. Du kan prøve om han vil smage lidt fra din tallerken, du kan også tage ham over på skødet fordi han på den måde lærer at sidde lidt længere ved bordet. Men hvis han ikke kan spise eller er færdig med at spise, så er det okay, at han kommer ned at lege. Og igen - så skal næste måltid jo ikke ligge for langt væk, og så må du gå ud fra, at han så nok spiser lidt mere der…
Struktur er svært at skabe, når han er så syg som han er, for sygdom vælter alle dagplaner og al tidligere rytme. Men som udgangspunkt, så starter strukturen om morgenen. Hvis I står op til en fast tid hver dag og serverer morgenmad til nogenlunde fast tid f.eks. 7.30-8 hver dag, så vil dette ofte medvirke til mere struktur og rytme resten af dagen. Jo mere ens dagen starter, jo mere vil I kunne regne med at han sover til fast tid osv. resten af dagen. Og ja - det er helt okay, hvis han lige nu viser behov for lidt mere søvn og måske har brug for to lure dagligt. Han er stadig på penicillin og kroppen er naturligt ekstra træt efter den lange sygdomsperiode, som han har været igennem.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig glædelig jul til jeres lille familie - og rigtig god bedring!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske