Svar: Mælkeproduktion
15. december 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Ann
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at du har en rigtig god fornemmelse af din mælkeproduktion og din drengs behov - og du har fulgt hans behov og din mælk har naturligt reguleret sig ind, præcist som det skal være.
Jeg kan ikke svare på, hvorfor din sundhedsplejerske har ment at du skulle trække tiden mellem amningerne, måske har hun troet at du overproducerede… I hvert fald er det meget tænkeligt, at den forlængede tid mellem hver amning over flere dage, har nedsat din mælkeproduktion. Det er nemlig sådan at jo hyppigere du ammer, jo mere mælk vil du producere. Og det forklarer også hvorfor din dreng pludselig går fra at spise med 5 timers intervaller til at søge brystet med 1.5-2 timers intervaller. Det er måden din mælkemængde sættes op, så hans behov atter dækkes.
At amme med 3-4 timers interval lyder lige efter bogen og for at komme tilbage til denne rytme, tænker jeg, at du skal prøve om du lige nu kan amme ham 2 gange mellem hver lur. Det vil i forhold til hans alder, være rigtig godt at arbejde på en rytme, hvor han får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Mange børn har i denne alder tendens til både at slatspise og slatsove lidt og for at fylde ham ekstra op, så han sover bedre lure og samtidig øge din mælkemængde lidt igen, vil det være en god idé at du prøver at amme to gange mellem hver lur.
Det vil sige at du f.eks. kan amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur og naturligt virker sulten efter at have sovet. Herefter kan I så lege, pludre osv. og så kan du skifte ham og inden han så skal sove igen, så tilbyder du ham modsatte bryst. Det er et tilbud, så han får mælk at falde i søvn på og nogle gange vil han spise mere og andre gange mindre, hvor han måske bare får en "tørstslukker" og falder i søvn. Og når han så vågner efter denne lur, så lægger du ham til det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt og effektivt her, pludrer, leger, skifter ham osv. og tilbyder ham så toppen fra modsatte bryst inden han så skal sove igen. På den måde får du fyldt ham lidt ekstra op og får samtidig vist dine bryster, at der stadig er behov for mælken:) Og han får også sovet:)
Det kan være udmærket at "tage en ammedag derhjemme", som du spørger til:) Og så skal du tage det roligt. Din dreng lyder til at trives, han er glad, tilfreds og virker generelt tilpas, så ro på! Men lyt til dig selv og din fornemmelse, det lyder som om at du fornemmer helt rigtigt:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre. Rigtig meget held og lykke:)
Og rigtig god jul - jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske