Svar: Mad/Flaske
10. december 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Siff´s mor
Tak for dit brev :)
Det er helt okay, hvis Siff i øjeblikket ikke rigtig tager imod flaske tidlig morgen - du kan stadig forsøge at give hende den, men hvis hun ikke vil, så må det være sådan. Det er på samme måde rigtig fint, at du giver hende flaske med i vuggestuen, så hun kan få en flaske der - men igen, de kan forsøge, så hun vænner sig til det, men hvis hun ikke vil, så kan I jo ikke presse hende. Og ja - så må hun i stedet få en ekstra flaske sidst på dage og på den måde får hun jo stadig sit behov for væske dækket.
Jeg er dog lidt forvirret fordi du i dit forrige brev beskriver en pige, som er rigtig svært at få til at sove om aftenen - du skriver blandt andet "men om aften er hun SÅ frisk at søvn er helt umuligt" - du skriver dog også, at hun ofte falder i søvn med sin flaske om aftenen, hvilket jo så betyder, at hun sover og I brevet her, så skriver, du at hun får flaske kl 19.30-20, hvor hun ikke spiser op, fordi hun netop sover, og så får hun flaske igen kl 23 og sover lidt igen…
Du skal naturligvis forsøge at se på hendes rytme hele dagen igennem og forsøge at beregne dig frem til hvad hendes behov for søvn er og hvordan du så kan passe dette ind hele dagen og aftenen igennem. Og lige nu tage hensyn til, at hun om dagen godt vil kunne sove mere, fordi hun er startet i vuggestue… Jf. tidligere brev.
Derfor tænker jeg også, at tiden nok må arbejde lidt for jer - for det har naturligvis også noget at sige for hendes søvn og rytme i øvrigt, hvis hun spiser og drikker mest sidst på dagen. Det er som udgangspunkt vigtigt at mæthed skabes hele dagen igennem.
Det kan være et forsøg værd at tilbyde hende flaske imens hun ligger i barnevognen eller i sin seng, så hun ikke er i favn. Især, hvis hun er meget bevidst om, at det er en anden person der giver hende flaske og derfor ikke vil tage imod den. Det at få flasken, hvor hun forventes at skulle sove kan hjælpe hende til større ro. Det kan være en god idé at elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan gøres ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen løftes lidt op - hun er for lille til en hovedpude.
Du skal naurligvis prøve at finde balancen mellem at sikre hende væske nok, men samtidig også levne plads i maven til grød og mos. Og ja - det er hensigtmæssigt hvis flasken ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Men som sagt, hvis det ikke fungerer hos jer, så er det vigtigste at hendes behov bliver dækket og ikke så meget hvad tid hun så får hvad…
En plan som I måske kan arbejde lidt efter ser således ud:
Tidlig morgen 05: Tilbydes flaske, for at se om hun så kan sove lidt videre med den.
Morgen 07-7.30: Vækkes og tilbydes havregrød, vand af kop.
Afleveres i vuggestue
Formiddag 8.30: Frisk frugt i hånden, frugtmos, evt. lidt grød, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og hvis hun ikke har fået flaske tidlig morgen, så kan de forsøge at tilbyde hende flaske her. Hvis hun nægter flaske, kan de forsøge at tilbyde lidt mme af en kop i stedet, så hun stadig får lidt mælk før hun puttes. Sover herefter ca 2 timer, hvilket er helt okay lige nu.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med bondbrød som nu, små stykker af kogte grøntsager osv, hvis hun kan kapere det. Mosen er det vigtigste med den alder hun har:) Vand af kop.
Hentes fra vuggestue, tilbydes en flerkornsgrød med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 14-15 som nu og må også her gerne sove et par timer
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte blomkålsbuketter, broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Vand af kop.
Er vågen og aktiv om aftenen/ eller sover måske en kortere lur, og vågner så og er atter vågen og aktiv indtil hun så er klar til at gå i seng senere på aftenen. Du må her udregne hendes søvnbehov ud fra at hun skal sove ca 14-14.5 time i døgnet og hvor meget hun sover om dagen og hvornår hun starter dagen og dermed, hvad tid hun reelt er parat til at sove om aftenen og derfor hvornår hun så skal i seng…
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Flaske og sover videre
Du nævner selv, at hun er en pige, som ikke rigtig følger det gængse mønster og måske er den store udfordring hos jer netop at acceptere dette. Det er naturligvis rart og et eller andet sted betryggende, hvis man har et barn, som følger det man læser. Og når man så har en pige, der pludselig sover mere om dagen eller går "for sent i seng" osv. så bliver man naturligt bekymret - er der noget galt med hende eller gør I noget forkert. Og måske skal I hos jer blot acceptere, at hun sover som hun gør, er som hun er og at det er okay. For hun lyder jo til at trives og til at have det godt og hun har jo ikke læse bogen og ved derfor ikke, hvordan hun burde gøre:)
Håber at ovenstående giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske