Svar: Fra amning til skemad
21. november 2014
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at din datter stadig ikke viser interessse for skemad. Det kommer sandsynligvis i løbet af de næste ca. 4 ugers tid :)
Du skriver, at hun sidder med ved bordet. Jeg kan godt høre, at hun er en fysisk stor og dejlige pige - men jeg går ikke ud fra, at hun er stærk nok til at sidde i høj stol endnu, så når hun sidder med ved bordet, er det nok i en skråstol, eller en babyindsats? Jeg tænker derfor, at du i løbet af de næste par uger, kan prøve at lade hende sidde på dit skød, når du selv spiser - så vil du bedre kunne fornemme, om hun følger maden på skeen, kikker efter mad og drikke, følger din hånd osv.:)
Når du begynder med skemad, vil det stadig være en rigtig god idé, at du starter med de milde og cremede typer af grød og mos, også selvom hun nærmer sig de 6 måneder, før du starter. Den første grød og mos skal helst være så lind som muligt. Det er meget anderledes at spise af en ske og skulle kapere en konsistens og en smag, der er anderledes end mælk, og derfor vil den cremede grød og mos være rarest for din datter at starte med.
Jo senere man starter, jo hurtigere kan man dog ofte gå frem, og derfor vil du sandsynligvis forholdsvist hurtigt gå over til grød lavet af f.eks. hirse- eller quinoaflager, som giver en mere "fnugget" konsistens og derfra så gå videre til f.eks. havregrød:)
Håber dette hjælper dig lidt videre og dejligt at høre, at du har købt min bog om børn og mad, tak:)
Det bliver spændende at komme igang - det er en helt ny verden :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske