Svar: Mad og ondt i maven 4 1/2 måned
18. november 2014
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:)
Tommelfingerreglen om at barnet skal indtage 1/6 af sin vægt i døgnet gælder kun indtil barnet er 4 måneder. Det kan derfor være helt okay, at din dreng indtager mellem 750-1000 ml mælk i døgnet - så længe han tager på og dermed optager næringen af mælken og udvikler sig som han skal, så er det rigtig fint - og det er måske derfor du ikke rigtigt synes at læge og sundhedsplejerske er helt så bekymret som du selv er…:)
Derudover er det rigtig fint, at du er begyndt med lidt skemad, - det er også med til at sikre din dreng lidt ekstra næringsstoffer og det skal komme ud over hans vanlige indtag af mælk.
For at finde ud af, om han har mælkeallergi, så er det nødvendigt at "provokere" ham med mælk. Dette gøres altid i samarbejde med læge eller børneafdeling. Det handler om at han i en periode skal tilbydes specielerstatning (altså en diæt uden mælk) og derefter så tilbydes han så almindelig erstatning - hvis han har mælkeallergi, så vil hans symptomer forsvinde under diæten og komme tilbage, når han provokeres. Jeg synes det vil være relevant at I taler med jeres læge om den forskel I oplever alt efter om I giver ham Allomin/NAN eller Nutramigen.
Når man har mælkeallergi, så tåler man ikke proteinerne i mælken. Man kan også have laktoseintolerance, hvor man ikke kan nedbryde laktose i tarmen. Symptomerne på dette vil være diarré, mavesmerter, oppustethed - og symptomerne minder derfor meget om mælkeallergi og det kan være svært at finde ud af, hvad der er hvad, hos så lille et barn - igen skal I drøfte det med jeres læge.
Man kan købe f.eks. NAN H.A. som er en erstatning hvor proteinerne er delvist hydrolycerede. Der er altså en delvis effekt i forhold til allergi og I kan forsøge om dette vil hjælpe jer - det kunne være et muligt alternativ til de erstatninger, som I forsøger jer med lige nu og den er billigere end specielerstatningerne. Hvis problemet er laktose, så er Nutramigen så vidt jeg ved uden laktose - og det kan være forklaringen på, at han bedre tåler denne…
Jeg synes, at det er helt relevant, at du drøfter med jeres læge, hvorvidt jeres dreng kan have laktoseintolerance eller mælkeallergi og hvordan du så skal forholde dig. Der er jo tydelig forskel på, om han får Nutramigen eller Allomin/NAN pro og det må der være en forklaring på…
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske