Brev:
Mad og ondt i maven 4 1/2 måned
18. november 2014
Alder:
4 mdr.
Mad og ondt i maven 4 1/2 måned
Kære Helen.
Skriver til dig da jeg er usikker på min søns mad.
Han er 4 1/2 måned. Han blev ammet fuldt ud de første 3 måneder, herefter fik han i ca en måned fik nutramigen og blev ammet 1-2 gange i døgnet. Dette fordi jeg ikke følte jeg havde nok mælk til ham (på trods af forsøg på at øge mælkemængde) og da jeg selv formentlig havde mælkeallergi som barn, gav vi ham nutramigen. Fra han blev 4 måneder stoppede jeg helt med at amme og vi skiftede over til Allomin, da det ifølge anbefalinger er lige meget med at fortsætte med det allergiforbyggende nutramigen, når de først er 4 måneder.
For 9 dage siden begyndte min søn at få diarré. Vi tænkte selvfølgelig på om det kunne være hans mad, men da han havde fået allomin (den blå, den grønne vil han ikke spise) i 10 dage tænkte vi alligevel at det var lang tid til, at det kunne være det hans mave reagerede på. Han er også begyndt på grød med lidt frugtmos på siden han blev 4 måneder, men igen tænkte vi det ikke gav mening, det var pga det, da der ikke havde været problemer i 10 dage.
Efter 4-5 dage med diarré besluttede vi os alligevel for at gå tilbage til Nutramigenen bare for at se, hvad der skete. Og stort set med det samme stoppede diarréen!
Nutramigenen er jo virkelig dyr, så fra i går af er vi begyndt at give ham hver anden flaske Nutramigen og hver anden flaske Nan pro, for at se, om han evt. kan tåle dette mærke. Men er selvfølgelig bekymret for, om han måske har mælkeallergi (altså komælksallergi).
Han har altid haft problemer med maven. Selv på brystmælken havde han sommetider problemer med at komme af med afføringen og sidst på natten lå han og trak benene op under sig og havde ondt i maven. Vi har på sundhedsplejerskens anbefaling bare set tiden an, da det åbenbart er normalt at deres tarmsystem er umodent de første 3 måneder.
Men han bliver ved med at have maveproblemer. I hans 4 levemåned (på nutramigen) har vi ofte måtte give ham lactulose for at komme af det med. Men alligevel har han trukket benene op under sig om natten og sovet uroligt fra kl,4 om natten.
Når han spiser ligger han også tit meget uroligt. Nogen gange skubber han flasker væk, men tager den så til dig igen. Min fornemmelse er at han er sulten, men at der er noget, der ikke altid er rart, når han spiser og derfor skubber han den væk. Han spiser ikke 1/6 af sin kropsvægt som man siger, de skal, men han er ikke hverken sløv eller noget. Han kan ofte være sådan småutilfreds, men sjældent noget med store skrig eller noget.
Han spiser i hvert fald halvdelen af sin mad om natten. Om morgenen og formiddagen spiser han meget lidt. Han får grød om morgenen. Nogen gange spiser han ½ deciliter, andre gange kun et par skefulde.
Og nu til mit spørgsmål: er det normalt stadig at døje så meget med maven, når man er 4 en halv måned? Er det noget jeg skal reagere på? Indtil videre synes jeg bare min sundhedsplejerske og min læge har ”afvist” mig lidt, når jeg har udtrykt min bekymring om, at han ikke spiser den anbefalede mængde samt fortsat har ondt i maven. (Han spiser ca. 750-1.000ml i døgnet fordelt på 7-8 flasker. Han var for et par uger siden 67cm lang og vejer i dag ca. 7kg).
Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen mig