Svar: Rytme og mad i 9 mdr\'s alderen
18. november 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Frederisk mor
Tak for dit brev:) Og tak for opklaringen:)
Det er rigtig fint, at I har givet vand tidlig morgen og på den måde fået trappet behovet for flaske ud - men pas på, at I ikke kommer til at vænne jeres dreng til at han skal drikke en masse vand om natten i stedet for :)
Vær også opmærksom på at hans indtag af mælk stille og roligt skal skæres yderligere ned. Lige nu vil jeg anbefale at I bibeholder 3 flasker, så han stadig får flaske sen aften. Det lyder som om at denne flaske sikrer at han ikke vågner for meget om natten og både han og I har brug for sammenhængende nattesøvn. Det vil dog være rigtig godt, at skære mængden af mælk i hver flaske lidt ned, så han får 200 ml i stedet for 250 ml hver gang. Lige nu kan han godt samlet få mellem 500-600 ml mme f.eks. 200 ml kl 14, 200 ml kl 19.15 og 150 ml kl 22.30 - og når han så bliver 10 måneder, vil det være rigtig fint at sætte hans samlede indtag ned, så han får mellem 400-500 ml i hver flaske - og dermed vil det her være relevant stille og roligt at fjerne den ene flaske - enten flasken sen aften eller flasken før middagsluren…
Da I skal til Thailand i løbet af kort tid, så vil det være fint at bibeholde de 3 flasker dagligt, så han når I er der også kan sikres ekstra væske over døgnet. Derudover vil det være rigtig godt at tilbyde ham vand af kop så hyppigt som muligt i løbet af dagen - og køb vand på flaske. Brug også flaskevand, når I børster hans tænder osv. Og når I så er hjemme fra ferie, så kan I fjerne den ene flaske, så han får flaske to gange i døgnet:)
Det er helt okay, at Frederiks rytme er lidt anderledes - man skal ikke være rigid og ikke sætte børn i kasser - og han trives godt med den rytme han har, hvilket I forældre også gør, og det er vigtigst. Han behøver ikke få godnatgrød, det lyder som om at han trives fint uden og i stedet for han jo så lige nu også sin flaske + en flaske sen aften - helt fint.
Det er helt okay, at han lige nu sover sen eftermiddagslur og det er naturligt, at han kan virke mere træt i perioder og derfor have behov for ekstra søvn. Her skal du være fleksibel og give ham det, du fornemmer han har behov for. Men du skal naturligvis være opmærksom på, om han begynder at sove så meget om dagen, at han ikke sover om natten. Der skal jo være balance i tingene, så han får den søvn han har behov for og så søvnen er nogenlunde passende fordelt. Hans søvnbehov er f.eks. 14 timer i døgnet og det kan sagtens være fordelt sådan, at han sover f.eks. 11 timer om natten og 3 timer i løbet af dagen og det er super - men hvis han f.eks. begynder at sove 6 timer om dagen og 8 timer om natten, så vil det være uhensigtsmæssigt - men det gør han jo heller ikke:)
Håber I kan bruge dette videre og rigtig god rejse, når I kommer dertil:) Det lyder rigtig skønt!
God weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske