Svar: Grød
16. november 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om at I har ramt det rigtige tidspunkt at starte med skemaden på - det lyder som om, at jeres datter tager rigtig fint imod majsgrøden:)
Jeg anbefaler normalt, at man starter med grød formiddag eller til frokost. Dette fordi jeg erfaringsmæssigt ved, at hvis man giver grød om aftenen, så vil der være en risiko for at barnet sover mere uroligt. Barnets tarme vil naturligt arbejde ekstra for at nedbryde den fastere føde, og det kan give ekstra maveuro og dermed ekstra urolig søvn - og være forklaringen på, at jeres datter så også søger brystet ekstra meget om natten.
Det kan dog også handle om, at hun får for stor en mængde grød. Det er vigtigt, at grøden i starten gives som smagsprøver, og at du ikke giver mere end ca ½ dl. af gangen. Hun skal ammes, som hun plejer - grøden må ikke erstatte en amning, men skal komme ud over hendes vanlige indtag af mælk. Netop for at hun stille og roligt opnår lidt mere mæthed. Og derudover skal hun også tilbydes vand af kop sammen med grøden, så hun også stadig får masser af væske.
Jeg anbefaler, at du giver skemad to gange dagligt, når det går godt med at spise grød til frokost - når hun virker glad for skeen og grøden, og når hun snildt kan spise ½-¾ dl. drikker fint af kop og maven følger med. Det er bedre, at give hende ½-¾ dl. to gange dagligt end 1-1.5 dl. en gang dagligt - både for at sikre plads i maven til mælken og også for at give hende variation - det vil f.eks. være rigtig fint at tilbyde hende grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre. Får ofte en ekstra amning, når dagen begynder.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3 lur som ofte er en powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet varierer dog efter hvor sent den 3. lur ligger og hvor længe den varer
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes - ofte trappes denne amning ud i 6 måneders alderen, hvor mængden af skemad om dagen øges.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den guider jeg dig igennem måned for måned, hvad din datter kan få, hvornår og hvordan. Der er opskrifter, dagsplaner og bagerst et stikordsregister, hvis du vil slå fødevarer op - hvis I får noget at spise og du er i tvivl om, hvorvidt hun må få det, så kan du ofte finde svaret der:)
Fortsat god appetit! Og glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske