Svar: Modermælkserstatning i grød - 7 mdr.
13. november 2014
Alder:
7 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og korte spørgsmål - jeg skal prøve at svare lige så kort og præcist:)
Jeg vil som udgangspunkt anbefale, at du bruger mme i grød og mos indtil din dreng er 12 måneder gammel. Det vil sige i den grød og mos, som du laver kun til ham.
Man kan godt fra 6 måneders alderen give en lille smule sødmælk (½ dl), men det er mest tænkt som en mulighed for at I kan spise samme mad. Det vil sige, at hvis du f.eks. laver en kartoffelmos til hele familien, og du laver den med sødmælk, så vil I kunne spise det samme, ligesom din dreng fra 6 måneders alderen gerne må få lidt sovs osv. og på den måde få mad, der tager udgangspunkt i jeres mad.
Fra 9 måneders alderen kan gives en større mængde sødmælk og surmælksprodukter, og de fleste børn vil i denne alder nyde at få lidt tykmælk, A38, yoghurt eller lignende som mellemmåltid om eftermiddagen. Alt efter hvor meget din dreng ammes eller tilbydes mme af flaske, må du prøve at vurdere, om du vil lave hans mos og grød med sødmælk eller mme. Det er lidt en vurderingssag…
Når han er 9 måneder, bør han højst få 750 ml mælk og mælkeprodukter dagligt inkl. sødmælksprodukter. Jeg plejer at anbefale at børn ammes 3 gange i døgnet eller tilbydes 3 flasker mme (svarende til ca. 600 ml) og derudover kan de så få en lille portion tykmælk og/eller du kan bruge sødmælk i grød og mos…
I 10-12 månders alderen nedsættes mængden til max 500 ml. Her vil han kunne ammes 2 gange i døgnet eller han kan få 2 flasker (i alt 400 ml), som vil dække hans behov for jern (hvis han ammes skal han have jerntilskud), og så kan du ud over dette så give lidt sødmælk, surmælksprodukter osv.
Håber dette besvarer dit spørgsmål:)
Fortsat god appetit - og fortsat god lørdag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske