Svar: Mme til allergidisponeret baby
12. november 2014
Alder:
5 mdr.
Kære mor til to skønne piger:)
Tak for dit brev.
Spædbørn er allergidisponerede, hvis mor, far og/eller søskende har eller har haft en allergisk sygdom som astma, høfeber, børneeksem eller fødevareallergi. Flere undersøgelser viser, at man hos disse børn kan nedsætte (men ikke fjerne) risikoen for at udvikle fødevareallergi, hvis de udelukkende ammes eller tilbydes højt hydrolyserede modermælkserstatning i de første 4 måneder. Dette gælder især udviklingen af allergi over for komælk og børneeksem.
Der er ikke dokumentation for at give barnet en særlig erstatning eller diæt efter 4 månedersalderen og det betyder, at nu hvor din datter er 5 måneder gammel, så må du gerne bruge de erstatninger, som du kan købe i supermarkedet.
Alle modermælkserstatninger på markedet i Danmark er gode erstatninger. Der er meget høje lovkrav i forhold til modermælkserstatning og sammensætning og du kan med god samvittighed godt bruge mme i grød og mos, ligesom du kan supplere din amning med en flaske en gang imellem, når I har brug for det.
Alle produkter smager lidt forskelligt og nogle børn foretrækker det ene, andre det andet. Nogle gange må man således forsøge sig frem. Produkterne kan også være tilsat forskellige ting, som kostfibre, essentielle fedtsyrer, mælkesyrebakterier osv. og nogle produkter anbefales til børn der f.eks. har tendens til hård mave eller har problemer med maven, gylper meget eller lignende. I forhold til allergi, så kan man f.eks. også købe NAN HA, hvor proteinerne er delvist hydrolyserede.
Type 1 er en modermælkserstatning, som kan gives fra fødslen. Type 2 er en tilskudsblanding, som anbefales fra 6 måneder. Forskellen på modermælkserstatning og tilskudsblanding er, at modermælkserstatning (type 1) er sammensat, så det så vidt muligt minder om modermælk og at det ernæringsmæssigt derfor kan erstatte modermælk, hvis mor ikke kan eller ikke ønsker at amme. Tilskudsblanding (type 2) er ikke et fuldgyldigt præparat og kan derfor ikke anvendes til spædbørn i stedet for amning, men kan som sagt gives fra 6 måneders alderen og som supplement til modermælk og skemad.
Din datter bør få modermælk eller modermælkserstatning/tilskudsblanding til hun er et år. Det er vigtigt at hun får de næringsstoffer, vitaminer, mineraler osv. som mælken indeholder og får hun f.eks. mindst 400 ml mme dagligt (type 1 eller type 2) fra hun er 6 måneder, så vil hendes behov for jern være dækket, og du behøver således ikke give hende jerndråber. Hvis hun ikke når op på mindst 400 ml mme dagligt, så skal hun tilbydes jerntilskud hver dag.
Du bør tilsætte mælk og fedstof til alt hjemmelavet mad, og jeg vil anbefale dig, at du bruger mme og ikke sødmælk i hendes grød og mos. Selvom hun fra 6 måneders alderen kan få en lille smule sødmælk, så er det max ½ dl hun bør få - og når vi i Danmark siger, at børn fra denne alder kan tilbydes lidt komælk, så er det fordi vi her vægter højt, at børn spiser det samme som deres forældre. Det betyder, at hvis du f.eks. laver kartoffelmos til hele familien og laver den med sødmælk, så kan I spise det samme. Men den grød og mos, som du giver til din datter bør være lavet med mme (eller udmalket modermælk) og ikke komælk.
Når hun bliver 9 måneder, så kan hun begynde at få lidt mere komælk og det vil i denne alder ofte være passende at give lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen som mellemmåltid.
Håber dette besvarer dine spørgsmål og rigtig meget held og lykke fortsat med madlavningen - og ja, det kan anbefales at købe min bog "Helens bog om børn og mad":)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske