Svar: Mad og afledning - 16 mdr.
10. november 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Som jeg læser dit brev, så har jeres datter egentlig lyst til at spise - hun spiser selv og hun vil også gerne mades. Og det er rigtig fint, men I skal naurligvis finde balancen, så hun gør begge dele.
I bør give hende mad, som I selv spiser. Udgangspunktet skal være familiemad og her skal I sørge for, at der både er mad i stykker og også moset mad. Visse retter vil naturligt være mere mosede end andre, det gælder f.eks. lasagne, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf osv. hvor andre retter vil bestå af mad i stykker + mos. Det kan f.eks. være frikadelle, farsbrød eller lignende, som I giver i stykker og kartofler moses så med sovs og gives ved siden af.
Når I får disse retter vil det være rigtig godt, at hun selv spiser maden i stykker, enten med fingrene eller en gaffel og I så hjælper hende med mosen. Så det ikke er et spørgsmål om at hun enten skal spise selv eller at I giver hende mad, men at I forsøger at gøre det sådan, at I gør begge dele:)
Det vil være en rigtig god idé, at I serverer maden adskilt. Det vil ofte hjælpe med en tallerken inddelt i rum og gerne en ensfarvet tallerken. Det er vigtigt, at det er maden som er i fokus og ikke tegningerne på på tallerkenen. I kan komme lidt brødhapsere i det ene rum og lidt kogte grøntsager i det ande. Lidt dyppelse i det tredje rum og måske lidt kogte pastaskruer i et rum også. Så kan hun selv vælge hvad hun vil spise og i hvilken rækkefølge.
Det vil også være en rigtig god idé at servere lidt af gangen. Der behøver ikke være mere end 3 stykker frikadelle og fire små ærter og to pastaskruer på tallerkenen. Når hun har spist lidt, så kan hun få mere og hvis I hælder for meget op, så kan I risikere at hun ikke kan overskue det og derfor ikke går igang.
Så er det også vigtigt, at I giver hende mad til faste tider hver dag. Faste spisetider er vigtigt for fornemmelsen af sult og mæthed, og hun skal føle sig parat til at spise, når hun bliver sat til bords. Og her skal I udnytte, når I fornemmer at hun er sulten. Og det er rigtig fint at I lige nu fornemmer at hun spiser bedst om eftermiddagen og derfor søger for at give hende ekstra mad her. Hun går tidligt i seng og det lyder som om at den nuværende rytme passer jer godt, så det er helt fint.
Grøntager kan bages ind i brød og boller og med den alder hun har, vil hun så småt også kunne begynde at få en meget meget fintrevet gulerodssalat - altså en råkost. Ikke ret meget af gangen, hun skal kunne bearbejde det, men det kan være en måde at få lidt gulerod i hende, hvis hun f.eks. ikke er glad for kogte gulerødder.
Rodfrugter kan med fordel bages i ovn og serveres som mundrette stykker, som hun kan sidde med i hånden og gnave sig igennem - gerne med lidt sovs eller dressing, som hun kan dyppe i:)
Hun vil sagtens kunne spise med gaffel og det kan være en rigtig god idé at I har fokus på dette fremfor legetøj:) Det vil være godt med to gafler, så I har en og hun har en og hvor I så hjælper hende med at få maden på gaflen, rækker den til hende og hun spiser selv og I kommer mad på den anden, I bytter og hun spiser selv. På den måde hjælpes hun til at spise, men spiser også selv og det bliver lidt sjovere at spise med gaffel - og fokus er på maden:)
Hun kan også spise med en ske og det kan være en fordel at øve dette om morgenen, hvis hun er parat der - jeg tænker, at hun efter så lang en nattesøvn må være udhvilet og sulten, og så er der større chancen for at hun vil spise selv. Sidst på dagen, hvor hun er træt efter en lang dag i vuggestue, vil hun naturligt være træt og mangle overskud og derfor have mere brug for jeres hjælp.
I skal sørge for en hyggelig stemning omkring bordet, så er det at spise forbindes med noget dejligt og rart - og ja - så betyder det mindre, hvad hun spiser og hvor meget hun spiser. Det vigtigste er, at det at spise er noget hun synes om. I skal se på hendes indtag over flere dage og ikke kun over en dag. Børn i jeres datters alder vil ofte spise meget selektivt, og nogle dage vil de kun spise kød, andre dage er det pastaskruerne, der glider ned. Hvis man kun ser på deres indtag over en dag, så virker det meget ensidigt, men hvis I sørger for at tilbyde hende lidt fra alle fødevaregrupper hver dag og ser på hendes indtag over flere dage, så vil hun ofte være dækket fint ind.
Dejligt at høre, at I har brugt min bog om børn og mad. I den finder i familievenlige opskrifter. Der er også billeder af hvordan maden kan serveres (ensfarvede tallerkener osv.) og I kan også læse de forskellige "temaer" f.eks. 10 rigtige mod kræsenhed, som I finder på side 176. På side 172 finder I også Y-tallerkenen, som giver et meget godt billede af hvordan fordelingen af fødevarer kan være og så er kapitlerne om 12-15 måneder og 15-18 måneder relevante at læse for jer lige nu:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og fortsat rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske