Svar: Urolig søvn midtvejs
10. november 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :) Det er dejligt at høre, at det går så fint med at falde i søvn og at jeres datter efterhånden er blevet rigtig god til at sove selv:)
Det kan sagtens være sygdom, som er forklaringen på at jeres datter pludselig har tendens til at vågne op først på natten eller midtvejs i sin søvn. Hvis hun har haft ondt, f.eks. ondt i ørerne, så er hun blevet vækket af smertejag, når hun har sovet lidt og det kan stadig sidde i kroppen på hende, så hun stadig vågner, selvom hun ikke længere er syg.
En anden forklaring kan være at hun lige nu gennemgår en lidt svær fase. Hun er aldersmæssigt der, hvor hun begynder at få lidt fornemmelse for, at I er der, selvom hun ikke kan se jer. Hun begynder at få lidt fornemmelse for at I ikke er forsvundet, men at I sidder i stuen, når hun er på værelset. Denne fornemmelse har hun ikke haft tidligere, den kommer først nu. Og det er naturligvis rigtig dejligt, men nogle gange kan det også give et øget behov for lige at sikre sig, at I er der - og derfor gøre, at hun vågner op, og har behov for at mærke jer, se jer, for så derefter at kunne sove videre igen.
Det er også tænkeligt at hun lige nu drømmer rigtig meget og måske drømmer om adskillelse. Små børn drømmer ofte om helt konkrete ting og her f.eks. om at hun kan blive væk fra jer - og så vågner hun og græder, fordi hun drømmer og vil sikre sig, at I stadig er der.
Det bedste I kan gøre er at forsøge at berolige og betrygge med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Nogle gange skal I måske lige trække tiden lidt for at se om hun så falder i søvn igen på egen hånd. Andre gange er I nødt til at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende ord, få dynen på sig eller bare lægge en hånd på hende og så sover hun videre. Prøv så vidt muligt at undgå flaske, når hun vågner, og at tage hende op i jeres favn, gå rundt med hende og lignende - men forsøg om I kan få hende videre i søvnen, hvor hun er, med sin putteklud, puttebamse osv. så hun lærer at det er der hun sover og sådan det er, når hun skal sove. Netop fordi hun jo også er mere bevidst nu, så vil I også let kunne få skabt nogle vaner, som kan være svære at komme væk fra igen:)
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske