Svar: Vil ikke spise almindelig mad - 11 mdr.
8. november 2014
Alder:
11 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Tandfrembrud kan sagtens spille ind på din drengs manglende lyst til at spise. Det kan gør ondt, når tænderne bryder frem. En anden forklaring kan være, at han måske har ondt i halsen eller lignende, som gør at han ikke rigtig har lyst til at spise. Som jeg læser dit brev, så putter han ofte maden i munden. Han smager på det og vil egentlig gerne spise, men spytter det så ud, og det kunne tyde på, at der er noget som lige nu generer ham… Det kan være svært at få lov til at se ham i halsen, men prøv om du kan se om han evt. er rød i halsen, har hævede mandler, belægninger på tungen eller lignende.
Derudover så spiller hans alder og udvikling også ind. Han vil naturligt begynde at spise mere selektivt nu, og han vil ikke automatisk putte i munden for at undersøge og vil derfor ikke smage på alt, hvad du tilbyder ham. I stedet vil han begynde at undersøge maden på andre måder, lade den smatte ud mellem fingrene, smide den på gulvet, tygge på den og spytte den ud for at se, hvordan den så ser ud - ligesom han naturligt også undersøger, hvordan du reagerer. Han vokser heller ikke så meget mere, så hans indtag af mad vil ofte nedsættes lidt.
Det er rigtig godt, at han er vant til at spise godt og spise varieret. Og du skal blive ved med at gøre det du gør - motivere ham til at spise, sætte ord på at maden skal i munden "mm smager godt", sørge for at stemningen omkring bordet osv. er god. Det er alt sammen rigtig fint:)
Du skal dog passe på ikke at erstatte maden han afviser med alternativ. Du skriver "Jeg tilbyder ham altid rigtig mad, men når han nægter at spise det går jeg ud og varmer en lasagne på glas eller grød". Det er vigtigt, at han ikke lærer, at hvis han afviser en ting, så laver du noget andet. Det er hårdt at spise selv og sidst på dagen er han naturligt træt og mangler overskud og det kan være let at foretrække skemad og at blive madet fremfor at skulle spise mad i stykker. Men hvis du altid giver ham skemad, når han afviser den anden mad, så risikerer du at han lærer, at det netop er skemaden og den "lette mad", som han skal spise.
Det er derfor en rigtig god idé, hvis du kan prøve at give ham lidt af begge dele, så han får både mad i stykker og den mad, som du selv spiser, men samtidig suppleres med lidt på en ske, så du ved at han får noget at spise. Du kan godt en gang imellem give ham mos fra glas, men det vil være rigtig godt, hvis du serverer det sammen med noget af din mad. Køber du pastaretter på glas, så server nogle kogte pastaskruer, spaghetti eller lignende sammen med, ligesom han også kan få kogte grøntsagsbuketter sammen med. Du kan også bruge grøntsagsmos på glas som smørbart pålæg på rugbrødshapsere og på den måde holde fast i, at han stadig spiser sine hapsere.
Når du laver familiemad, så prøv at lave retter som indeholder sovs, og hvor du kan give ham moset mad - da han godt kan lide lasagne, så kan du lave dette selv. Du kan også prøve med lakselasagne, for at variere. Prøv også med forskellige risretter med sovs f.eks. boller i karry eller ris med rødspætte og mild karrysovs. Hvis du laver frikadeller, farsbrød eller lignende kan dette serveres i små stykker, men ved siden af kan han få kartofler moset med sovs - så han igen får lidt skemad som er let at spise samtidig med at han også får mad i stykker. Den mad du serverer skal altså bestå af skemad og mad i stykker, så det ene ikke udelukker det andet.
Og som sagt må du gerne mikse færdiglavet og hjemmelavet mad, hvis han har nogle yndlingsretter du køber og som du ved, at han altid spiser, så er det fint at tage udgangspunkt i disse og servere hjemmelavet mad sammen med og stille og roligt lade det hjemmelavede fylde mere og mere.
Når han lukker munden for skeen, så er det fordi han kan. Han ved godt, at det sæter gang i dig - det gør noget ved dig. Du forsøger med særlige retter, du prøver at hjælpe ham med at spise, du har måske også forsøgt at lokke med belønning, lokke med legetøj eller lignene. Og han vil naturligt med den alder han har, undersøge mere og mere, hvad det han gør, gør ved dig. Han skal stille og roligt lære hvordan han påvirker verden med sine handlinger.
Derfor er det rigtig vigtigt at du tager det så roligt som muligt og giver ham madro, når han skal spise. Og det er super fint, at du netop forsøger at lade ham selv sidde med maden og hvor du måske nogle gange laver noget andet imens. Du skal være i nærheden men ikke nødvendigvis sidde og kikke på ham ved bordet.
Giv ham også ganske få stykker mad af gangen, så han kan overskue måltidet. Når han har spist et par hapsere, så kan han få lidt mere - og lidt er bedre end ingenting.
Sørg for at han ikke drikker for meget mælk, da det også vil kunne fjerne den naturlige lyst til rigtig mad.
Sørg også for at I har faste spisetider og at måltidet foregår i den høje stol og på samme måde hver gang. Jo mere faste spisetider I har, jo mere sikker vil du være på at han er sulten og parat til at spise, når han sættes til bords. Jo mere faste rutiner I har omkring måltidet, jo mere genkendelighed og tryghed og jo større sandsynlighed for, at han begynder at spise lidt:)
Og som sagt, naturligvis sikre, at han ikke har ondt for tænder, ondt i ørerne, halsen eller andre steder. Måske er han forkølet, har kvalme eller lignende.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske