Brev:
Den første skemad fra 4 måneder
4. november 2014
Alder:
4 mdr.
Den første skemad fra 4 måneder
Kære Helen
Mange tak for dit svar på mit sidste spørgsmål. Det var rigtig rart at få nogle udenforstående øjne på situationen, og vi bestemt taget to skridt frem, men desværre også et tilbage. Det lykkedes mig faktisk ret hurtigt at gå væk fra at vugge/gå ham i søvn ved at trække tiden for putningen lidt. Vi arbejder således henimod at lægge lurene lidt senere, så vi kan komme ned på tre i stedet for fire, men der ramte vintertiden os lige lidt hårdt og gjorde det endnu sværere. Det virker dog at holde ham vågen lidt længere, og to ud af tre dage lykkes det mig nu at putte ham til en lang middagslur i egen seng og endda nogle gange lægge ham, inden han sover helt. Han vågner stadig op, men jeg kan for det meste berolige ham og få ham til at sove videre, så det er jeg ret optimistisk omkring.
Skridtet tilbage skete så natten til fredag. Fra at have sovet op mod 6-8 timer i streg om natten, gik han pludselig over til at vågne ca. hver halvanden time, og det er fortsat lige siden og har lavet helt rod i rytmen. I dag var vi oppe 4.40 og sov ”middagslur” fra 8.30-12! Puha, jeg synes, at det er lidt op ad bakke lige nu, men jeg håber, at det er noget, der retter sig selv, og venter derfor med at gå i panik over det;-)
Nå, til mit spørgsmål: vores børnelæge har anbefalet os at gå lige så stille i gang med skemad i midten af november, hvor han er 4,5 måneder. Det er for så vidt fint nok, da han starter i vuggestue lige efter nytår, og der vil jeg egentlig gerne have, at han er godt i gang. Hendes anbefaling lyder på udelukkende grøntsagsmos den første tid, og så derefter frugtmos. Jeg spurgte til grød, men det frarådede hun ”pga. den megen sukker”. Samtidig sagde hun, at nye undersøgelser viser, at det er vigtigt at indføre gluten inden 7 måneder, da der ellers er øget risiko for glutenallergi.
Jeg havde selv forestillet mig, at vi skulle starte med lidt tynd grød (hjemmelavet og ikke købevarianten, som muligvis er den hun tænkte på, hvor der findes udgaver med tilsat sukker) evt. med lidt frugtmos som topping og desuden også grøntsagsmos, men nu er jeg lidt forvirret. Hvad mener du er bedst at starte med i forhold til anbefalingen om egentlig kun at give mælk indtil 6 måneder?
Samtidig tænker jeg meget over, hvordan jeg skal gribe amningen/mælkeindtaget an, når han starter i vuggestue. Jeg kan få to timer fri om dagen til at amme i, og jeg vil gerne fortsætte, indtil han er ca. 8 måneder, så vi ikke starter vuggestue og stopper amning samtidig. Men hvordan jeg helt konkret gør fra nu og frem til januar, kan jeg ikke helt overskue?
Du skrev i dit sidste svar, at det ville være en god idé at indføre en flaske nu, så vi ikke risikerer, at han afviser den. Mener du her modermælkserstatning, eller er det ok at pumpe ud og så fx få far til at give en flaske modermælk sent om aftenen? Hvis det er modermælkserstatning, hvor meget giver man så? Og skal jeg gradvist øge mængden af flaske frem mod januar, så han der er vant til at få nogle flasker om dagen? Ja, jeg bekymrer mig en del om den vuggestuestart... men det er vist bare fordi, jeg synes, at det er frygtelig svært at skulle aflevere ham i institution, når han er så lille, og jeg vil gerne forberede det så godt som muligt, så det bliver en god oplevelse for ham, og jeg ikke går ud af mit gode skind af bekymring;-)
Jeg ser frem til dit svar:)
Venlig hilsen
Christina