Svar: Min søn vil ikke spise - 8 mdr.
2. november 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til - det er godt du skriver, og det er rigtig godt, at du ikke giver op. Det er vigtigt, at du føler dig lyttet til, og det er naturligvis ikke okay, at du går rundt med en følelse af, at hverken læge eller sundhedsplejerske tager dig alvorligt. Måske skulle du skifte læge og bede om en ny sundhedsplejerske… det er muligt.
Der kan være flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er for det første rigtig svært, at få din dreng til at spise med den alder han har. De fleste børn vil i 8-10 måneders alderen have en tendens til at lukke munden, skubbe maden væk, afvise skeen og hans udvikling og alder spiller derfor ind lige nu. Det er her meget vigtigt, at du forsøger at tilbyde ham mad, som han selv kan sidde med og derudover forsøger med lidt på en ske. Det er vigtig, at du ikke presser ham til at spise, men forsøger at acceptere at lidt også har ret. Det er bedre, at han smager, sutter, gumler - selvom han spytter noget af det ud, så det at spise begynder at være noget han synes om og interesserer sig for.
Det er også vigtigt, at du er opmærksom på hvordan du virker, når du serverer maden, og at du giver ham madro. Det er helt naturligt, at du efterhånden bliver lidt panisk, og det gør noget ved dig, når han afviser maden. Og det mærker han, det reagerer han på, og det er naturligt spændende for ham at se, hvordan du reagerer, når han ikke spiser. Derfor er du nødt til at give ham madro. Han skal sættes i den høje stol, og du kan nogle gange sidde sammen med ham og andre gange vaske op, lægge tøj sammen eller lignende, hvor han så får lov til at sidde og gumle på lidt mad selv. Du er der, har ham under opsyn, men uden at han får direkte kontakt, netop for at se om han så vil spise lidt mere.
Det er vigtigt, at han bliver tryg ved at spise og forbinder det at blive sat ved bordet, som noget hyggeligt og rart. Måske har du også tendens til at tørre ham for meget om munden, tørre hans hænder eller andet, som irriterer ham og som gør, at han så begynder at afvise maden… for jer er spisesituationen stressende - det er den for jer begge, og det er rigtig vigtigt, at du får fjernet denne stress - og det er rigtig svært, jeg ved det godt:)
Det er vigtigt, at du forsøger at skabe en helt fast rytme dagen igennem. Han skal op til samme tid hver morgen, og han skal have mad til faste tider hver dag. Jeg vil foreslå dig, at du lige nu lader hvert måltid starte med noget, som han selv kan sidde med i hånden at gumle på, og du følger så efter med lidt skemad. Han skal sove til fast tid, og han skal have sine flasker til fast tid - og lige nu 3 flasker i døgnet - inden middagslur, aften og sen aften.
Det er vigtigt, at du ikke nøder ham og giver ham flaske igen og igen hele dagen igennem for at få ham til at spise. Det er ikke antallet af flasker, som skal sættes op, men derimod tilbuddet om rigtig mad. Og mængden af mælk skal holdes på et niveau som giver plads i maven til rigtig mad. Og mængden af mælk skal derfor også ligge på tidspunkter, hvor det ikke tager pladsen op for den rigtige mad.
Mit forslag til en dagsplan, som du kan forsøge lige nu ser således ud:
Morgen/Formiddag f.eks. ca kl 8.30: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på selv og imens laver du en portion grøden klar. Varier mellem forskellige typer grød - hjemmelavet eller færdiglavet - det er lige meget. Give ham et par skefulde og vand af kop og det han spiser er godt. Han må gerne tilbydes lidt frugtmos. Det kan han måske godt lide.
Puttes til formiddagslur og skal ikke have mælk først
Frokost f.eks. ca kl 12: Tilbyd ham ristede rugbrødsbjælker eller agurk i hånden, som han kan sidde med og gumle på og imens gør du så grøntsagsmosen klar. Det kan være hjemmelavet eller købt - igen er det lige meget nu. Du skal gøre det som er lettest for dig. Prøv med retter beregnet til børn fra 6 måneder, som ofte er mere cremet i konsistensen. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur f.eks. ca kl 13
Eftermiddag f.eks. ca kl 16: Prøv med ½ bolle med lidt smør i hånden, som han selv kan sidde og sutte på og følg efter med lidt frugtmos (hjemmelavet eller købt), vand af kop.
Aften f.eks. ca kl 18: Tilbyd ham igen lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden og følg så efter med grøntsagsmos. Udgangspunktet kan være jeres mad eller babymos fra glas eller frost. Prøv igen med varianter fra 6 måneder. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten f.eks. ca kl 20
Sen aften ca kl 24: Flaske og sover videre
Som du kan se har jeg slået morgen og formiddagsmåltidet sammen, for at skære lidt ned for antallet af gange, hvor han skal sidde i den høje stol og tilbydes mad, da det lige nu er en svær situation for jer begge. Derudover har jeg angivet ca. tidspunker for mad og søvn i løbet af dagen, som jeg tænker måske kan passes ind i jeres hverdag.
Og som du kan se, så starter alle måltider også med mad i hånden og at du følger efter med lidt på en ske - og lidt er lidt. Det er helt fint, hvis han bare spiser et par skefulde og det er fantastisk, hvis han spiser fire, som sagt er lidt bedre end ingenting, og lige nu skal du prøve at fokusere på rutinerne, genkendeligheden, de faste tidspunkter, mere end på hvor meget han spiser. Og lav ikke for store portioner, for så bliver du skuffet over at skulle smide ud. Lav så lidt som muligt af gangen.
Derudover så er det værd at overveje, om jeres dreng har brug for en sansemotorisk udredning. Måske har han svært ved konsistensen i munden, svært ved at fornemme om maden skal tygges eller synkes, svært ved kold og varm mad, måske synes han simpelthen at mad i munden er ubehageligt… Det kan være at han har brug for mad, som passer til et yngre barn - det er derfor jeg foreslår retter til børn fra ca 6 måneder. Det kan også være, at han har brug for mad med meget mere bid… men man kan faktisk undersøge dette og finde ud af, hvad der vil passe bedst til ham:)
Der kan meget vel være en sammenhæng mellem hans spisning, hans dårlige søvn og hans humør. Det hører dog alderen til, at han søger dig ekstra meget og helst vil være på din favn, så hos jer spiller flere ting også ind her.
Jeres dreng er i separationsfasen og det betyder at han lige nu vil søge dig lidt ekstra. For at kunne separere sig er han nødt til at føle sig "knyttet til" og derfor vil du lige nu opleve ham ekstra morglad og klyngende, når I er sammen. Det er naturligt svært for ham at være i dagpleje. Han forstår ikke hvor du er, kan ikke forstå hvor du går hen og kan ikke forklares, hvad der sker. Han kan heller ikke forholde sig til tid, så han ved ikke, hvornår du kommer igen. Og han savner dig naturligt - og når I så er sammen, så vil han klynge sig ekstra til dig. Man kan sige, at han "fylder sit mor-depot op", så han har noget at tære af, når I ikke er sammen.
Og nej - han skal da bestemt ikke sidde og græde på gulvet. Du skal naturligvis være der for ham, lade ham opleve verden fra dig skød, hvor han er mest tryg. Når han sidder hos dig, vil han spejle sig i dig og i hvordan du virker. Kikke på dig, tjekke "er mor okay" og når han mærker, at du synes tingene er fine, så slapper han af og vil også synes at det hele er fint. Separationsfasen viser sig netop ved at han græder, når du går på toilettet eller ud i køkkenet og lader ham være alene i stuen - netop fordi han er så lille, at han ikke forstår, hvor du går hen og derfor føler sig forladt og alene. Og når han så ser dig igen, så bliver han oprigtigt glad og vil op til dig mærke dig og bekræftes i "åh, der var min mor, hun er ikke forsvundet" og det er vigtigt, at du her knuser og krammer ham, viser ham at du er der. Hvis du ikke reagerer, skubber ham fra dig eller ignorerer ham, så bliver han naturligt mere ked af det og det vil ikke hjælpe hverken ham eller dig, tværtimod.
Jeg vil foreslå dig at kontakte Ulla Lebahn, som er meget dygtig i forhold til børn med spiseproblemer. Se hjemmesiden lebahn.dk
Jeg håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke og stort knus med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske