Svar: Søvnproblemer nat
30. oktober 2014
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Andreas´mor
Tak for dit brev :)
Jeres dreng er nu godt 2.5 år gammel og rigtig mange børn vil i denne alder, have en periode, hvor de har svært ved at sove. Det er helt normalt, at han kan have svært ved at falde i søvn og det er også helt normalt, at han kan vågne om natten og have brug for jeres nærhed, for at kunne sove igen.
I denne alder begynder mange børn at være bange for mørke. De kan have brug for en lille natlampe, som giver dem mulighed for at orientere sig - den skal ikke lyse så meget, at den forhindrer dem i at falde i søvn, men skal lyse nok til at de kan se, hvor de er, når de vågner… Mange børn vil i denne alder også være bange for små dyr og kan gå helt i panik, hvis de kan høre en flue summe i værelset eller lignende - dem er der heldigvis ikke så mange af på denne årstid.
Omkring 2.5 års alderen vil mange børn også begynde at protestere mod tremmesengen. De vil lige i en åben seng, de har brug for at vide, at de kan stige ud af sengen og at de kan søge deres forældre, når de har brug for det. Hvis jeres dreng ikke viser behov for dette endnu, så skal I vente. Hvis I giver ham en åben seng, så risikerer I jo også, at han stiger ud af sengen igen og igen - modsat, så kan det nogle gange give ham en tryghed, at han netop ved, at han kan komme ind til jer om natten når han vågner og i stedet for at I skal stige ud af sengen og vækkes, når han vågner, så kan han lære at gå ind til jer…. Men som sagt, sover han i tremmeseng og er glad for sin seng, så lad ham være i den fortsat.
Det er rigtig fint, at I vælger at sidde hos ham, når han skal sove, så han kan føle sig helt tryg - men måske er det tid til at I nu øver, at han skal sove med jer lidt mere på afstand, så han ikke lærer, at I også skal sidde der om natten. I kan i den forbindelse godt bruge stryge-tøj-metoden, som jeg mener, at jeg har fortalt jer om tidligere. Det at stå og lave noget praktisk viser ham, at når han skal sove, så har I noget andet at lave og at I dermed ikke sidder og venter eller sidder og hygger.. Og samtidig så kan denne metode også bruges til at lære ham, at I kan gå til og fra. I kan f.eks. sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", så han lærer, at I er der, selvom I går kortvarigt. Og senere hen kan I f.eks. sige "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen" eller lignende og han kan høre tallerkenerne skramle osv. Og på samme måde så lære, at når han sover i sin seng, så sover I i jeres seng - I er ikke væk, I laver bare noget andet.
Har han en puttebamse? Det vil være rigtig godt, hvis han har en bamse, en putteklud, fars aflagte t-shirt eller lignende, så han har noget at berolige og trøste sig med, som kan bruges som substitut for jer. Han kan bruge den om natten og han kan bruge den i børnehaven, når han starter der. Der findes mange forskellige - men det kunne f.eks. være en build a bear eller lignende, som han selv er med til at lave, fylde med kys og kram - det kunne måske være en juleting:)
Det er rigtig fint, at I som udgangspunkt holder fast i at han skal falde i søvn i sin egen seng og gerne på eget værelse, så han ved at det er der han forventes at sove. I kan dog overveje om han skal have en madras på gulvet i soveværelset, sådan at hvis han vågner tidlig morgen, så kan han selv komme ind til jer og lægge sig der og derefter sove videre. Vågner han først på natten, er det dog udmærket, at I forsøger at få ham videre i søvnen i hans egen seng:)
Nogle børn er også lidt tørstige om natten og kan have brug for at få lidt vand at drikke. I kan her give ham en drypfri kop i eller ved sengen. Hvis han så vågner om natten, så kan han selv tage sig lidt at drikke og derefter lægge sig og sove videre. Det er altså ikke fordi I nu skal til at give ham væske om natten, men handler derimod om, at hjælpe ham til at blive så selvhjulpen, at han kan komme videre i søvnen på egen hånd og uden at han behøver vække jer. Det bliver naturligt lettere jo ældre han bliver, men I kan godt forsøge i det små allerede nu:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske