Svar: Kort lur
25. oktober 2014
Alder:
13 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev:)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og overgangen kan være rigtigt svær - og det lyder lidt som om, at det er der, I er lige nu…
Det lyder som om, at jeres datter nogle dage nok vil have glæde af at få en lille formiddagslur og de dage, hvor I kan mærke, at hun bare virker rigtig træt først på dagen, kan det faktisk være en god idé, at trille hende en tur eller lægge jer med hende, for at se om hun så vil falde i søvn. Det at hun får en lille ekstra lur om formiddagen vil måske gøre, at middagsluren kommer til at ligge lidt senere, men det vil være okay, da dagen så hænger bedre sammen for hende.
Nogle gange kan løsningen også være at lade hende sove længere om morgenen. Jo senere hun står op, jo bedre vil hun kunne undvære sin formiddagslur. Hos jer lyder det dog som om at hun altid vågner af sig selv og ofte kl 7.10, og det lyder således ikke som om, at der er så meget I kan gøre lige her - men hvis hun en dag, faktisk sover til kl 7.30-8, så lad hende sove det mere. Det vil hjælpe hende i denne overgangsperiode:)
I skal være opmærksomme på om hun begynder at falde i søvn omkring kl 16-17, fordi hun er rigtig træt. Hvis hun gør det, så er det uhensigtmæssigt, fordi det vil "æde" af hendes nattesøvn. I givet fald er det derfor bedre at lade hende sove den ekstra lur om formiddagen og så rykke middagsluren lidt.
Og så kan det også være en god idé at forsøge at forlænge hendes middagslur, så hun hjælpes til at sove en lidt længere lur midt på dagen. Nogle gange hjælper det, hvis du kan trille en lang tur med barnevognen og på den måde holde hende sovende. Andre gange vil det være bedre, at du f.eks. lægger dig sammen med hende i dobbeltsengen og giver hende ekstra nærhed og tæt kontakt, så hun med det samme hun er ved at vågne, mærker at du er der og ser at du sover og måske spejler sig i det og derfor kommer videre i søvnen.
Og så kan det også nogle gange hjælpe at lægge et bad ind i løbet af formiddagen før hun puttes til middagslur, ligesom frokost - kød, fisk, grøntsager osv. til frokost er vigtig og hun kan derudover få en banan og en kop lun mælk at sove på, når hun puttes til middagslur.
Og hvis intet af dette virker, så er der højst sandsynligt tale om en periode og hun vil stille og roligt nok begynde at sove lidt længere lur midt på dagen. Det at starte i institution om 1-2 måneder vil også kunne køre hende ekstra træt og det at blive puttet sammen med de andre børn vil påvirke hende, så hun begynder at sove mere i løbet af dagen… man har jo lov at håbe:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske