Svar: De forbudte madvarer til børn under 2 år
25. oktober 2014
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt, at din datter er så glad for at spise og spiser varieret - og jo, din datter må gerne få rå æbler i bitte små stykker og også kogte bønner.
Det, der er med rå æbler eller rå æblebåde, er at de meget let knækker, når barnet sidder og gumler på dem. De er hårde, og små børn kan have rigtig svært ved at tygge sig igennem et hårdt æblestykke og kan derved få det galt i halsen. Samtidig kan skrællen være sej og svær at tygge, og hvis man ikke skræller æblet, så kan et stykke skræl også sætte sig i halsen på barnet og være rigtigt svært at hoste op.
Du skærer jeres æble ud i små bitte hapsere, og hun lyder til at have fint styr på at spise det, og det lyder derfor helt okay:)
Med hensyn til grønne bønner, som er kogte, så må hun gerne få dette - bønnerne skal netop koges. Det er sådan, at rå bønner indeholder lektin, som er giftigt. Men lektin ødelægges ved kogning og kogte bønner kan derfor spises uden problemer. Det er altså selve bønnerne og frøene, der er giftige, og derfor anbefales det, at bønnerne koges helt, og at du ikke serverer dem knasende sprøde….
Og ganske kort vil jeg lige nævne - når vi nu nærmer os julen og dermed ofte servering af hele nødder - pas på med hele nødder og små børn. De kan meget let fejlsynkes. Knuste/fint hakkede nødder er der ikke problemer med:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske