Svar: Fra sødmælk til letmælk nu?
25. oktober 2014
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det anbefales, at du når jeres datter fylder et år, går over til at give hende letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen - det vil sige mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold. Og dette anbefales til hun er ca 3 år gammel.
Hvis hun er meget glad for sødmælk eller glad for en bestemt sødmælksyoghurt, så må du gerne give hende dette stadigvæk. Hun tager heller ikke skade af, hvis du en dag giver hende lidt minimælk eller lidt skyr eller andet, fordi du selv spiser dette, men som hovedregel er det letmælksprodukter, som hun bør tilbydes mellem 1-3 år.
Det anbefales, at hun får mellem 350-500 ml mælk eller surmælksprodukt dagligt og derudover tilbydes ost, smør osv. Hun behøver altså ikke nå op på en halv liter hver dag. Hendes behov vil ofte være dækket ind, hvis hun får et glas mælk morgen og aften og tilbydes en portion yoghurt eller lignende midt på dagen og derudover får lidt ost en gang imellem og smør på sin bolle:)
Fortsat god appetit!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske