Svar: Mad og leg - del 2
25. oktober 2014
Alder:
14 mdr.
Kære Jonahs mor
Tak for dit brev :) Det lyder som om at du har nok at se til i jeres lille hjem, og jeg kan sagtens forstå, du synes det meste af dagen kommer til at gå op i måltider, den følelse ved jeg, at rigtig mange forældre har.
Det er for det første rigtig vigtigt, at I spiser sammen og spiser samme mad. Det vil sige, at når du spiser frokost og spiser rugbrød selv, så smører du også lidt brød til ham og du kan gøre det imens I sidder ved bordet. Og om aftenen skal du på samme måde lave retter, som er til jer begge. Retter med sovs og hakket kød er ofte et hit hos børn - det kan være pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne (almindelig eller f.eks. lakselasagne), frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, kartoffelmos og millonbøf, ris med rødspætte og mild karry sovs, kogt hamburgerryg osv. Du skal altså ikke stå og lave noget til ham og lave noget andet til dig selv, I skal spise sammen mad, og I skal sidde sammen ved bordet.
Når han så er færdig med at spise, så tørrer du hans hænder og tørrer ham om munden, spiser selv færdig, hvis du ikke har fået spist nok selv, og så tager du af bordet, vasker op osv. imens han så leger lidt for sig selv.
Og så lyder det som om, at du skal tillade dig selv, at sætte kravene til dig selv og det du skal klare lidt ned:) Det er prisværdigt, at du gerne vil give ham den allerbedste mad, gerne vil være omkring ham 110% og prioritere ham højest i hverdagen - naturligvis skal du gøre dit bedste - men det vigtigste er, at han er glad, at han spiser, og at I begge trives. Og det betyder, at det er helt okay, hvis mellemmåltiderne nogle gange er en portion yoghurt, eller en købebolle i stedet for en hjemmebagt osv.
Når du vælger yoghurt til ham, så er det en god idé at gå efter typer med 1.5% fedtindhold og max 10 gram sukker pr. 100 gram. Det anbefales også så vidt muligt at købe neutrale produkter og så selv tilsætte frugt og bær, men naturligvis kan det nogle gange være lettere i hverdagen at købe et færdigt produkt, og det skal der også være plads til:) Jeg mener at f.eks. Arla Yoggi plejer at leve op til kravene.
Du skal også prøve at gøre maden interessant. Hvis du f.eks. vil pille en clementin til ham, som han kan få som mellemmåltid, så sæt jer ved bordet og lad han følge med i hvordan du piller den, giv ham et stykke af gangen og snak med ham om den og hvor dejligt den smager. Det behøver ikke tage mere end 10 minutter og det har været en god oplevelse for jer begge, og han har fået lidt frugt:) Er I ude at trille med barnevognen, kan du have lidt frugt med, som han kan sidde og gumle sig igennem, imens han sidder i vognen.
Med den alder han har, kan du give ham grøntsager der er kogt eller bagt i ovnen og gerne i en størrelse, som han kan sidde med i hånden og evt. dyppe i lidt sovs. Du må også meget gerne mose grøntsager med sovs og give ham det med en gaffel - hvis I f.eks. spiser frikadeller med kartofler og sovs, så vil det være oplagt at give ham frikadellen i stykker, som han selv spiser og du supplerer så med kartofler, der er moset med sovs. Små børn kan faktisk ofte rigtig godt lide sovs - så selvom du måske ikke selv er den store sovsespiser, så kan det være en god idé. Dressinger og forskellige former for dip kan også bruges en gang imellem:)
Grøntsager kan også bruges i kødsovs, farsbrød, frikadeller osv. Ligesom du i en lakselasagne kan komme både spinat og gulerødder eller lignende, og på den måde få lidt mere variation i ham. Grøntsager kan også bages ind i brød og boller. Du kan brug spinat, kartofler, græskar, æbler og lignende i bagværk. Og hvis du kan overskue det, så er netop hjemmebag en god måde at stimulere hans lyst til at mærke og fornemme og putte i munden - det er bedre, at han sidder og klistrer med lidt dej og smager på det, end at han spiser sand!
Du skal derudover forsøge at holde fokus på det, som du gerne vil have ham til. "Ind i munden skat, ind i munden", "uhmm, smager godt, dejlig mad", "må mor smage?", "Vil du smage min?" osv. Så fokus er på det at spise. Hvis du igen og igen siger nej, skaber regler om maden, hvordan han skal spise det, i hvilken rækkefølge osv. så forstærker du naturligt hans lyst til at gøre noget andet. Han har jo en alder, hvor han udvikler sig mere og mere selvstændigt og naturligt skal finde ud af, hvordan han kan påvirke verden og dermed påvirke dig.
Han afprøver hypoteser: "Hvis jeg kommer maden op i glasset, så siger mor nej?" - ja det gjorde hun - jeg prøver igen - det samme sker. Ny hypotese "Hvis jeg tørrer maden ud i håret, siger mor så også nej?" - ja det gjorde hun… osv. Han gør det ikke for at irritere dig, men fordi det er måden han lærer på og hans udforskningstrang er stor. Han er lige nu rigtigt ved at træde ind i selvstændigheds alderen, som især fylder i 1-3 års alderen, og det er helt naturligt, at han reagerer som han gør:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske