Svar: Rytme i 8 mdr.'s alderen
22. oktober 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at indkøringen i vuggestuen går så godt. Det er bare guld værd, at der er en fast pædagog, som tager sig af ham, så de kan lære hinanden at kende, og så alle er helt trygge ved situationen! :)
Jeres dagsplan ser umiddelbart rigtig fin ud. Det lyder helt alderssvarende og han tilbydes varieret mad og en passende mængde mælk:) Stille og roligt skal Frederik til at have mere mad i stykker og mindre skemad, men det lyder som om at I er igang med dette. Næste skridt vil være, at han tilbydes brødhapsere og måske lidt tykmælk eller lignende om eftermiddagen og at grøden, som han lige nu får der, flyttes til om aftenen, som et ekstra godnatmåltid. Han må gerne få to måltider grød dagligt og de ligger godt morgen og som godnatgrød.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover som nu 1-1.5 time
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 14
Eftermiddag 16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad - familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. I må gerne begynde at give f.eks. pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf og lignende sovsede retter:) Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet og får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca 19.45-20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske og sover videre
Den største forskel på din og min dagsplan er at der i jeres plan indgår 4 flasker og i min plan indgår nu 3 flasker. Samlet får jeres dreng lige nu ca 650 ml mme og det er helt perfekt! Men i takt med at han begynder at få en godnatgrød som en del af sit putteritual, vil han måske begynde at springe den sene aftenflaske over. Det er tænkeligt at han vil begynde så at vågne tidligere, alså en gang i løbet af natten og have behov for sin 3 flaske, hvilket han så naturligvis skal have. Man kan altså godt forestille sig, at den sene aftenflaske og den tidlige morgenflaske hos jer vil smelte sammen til en enkelt flaske og det vil være rigtig fint.
Om du skal vænne ham fra flasken kl 22.30 afhænger lidt af, hvordan du oplever, at han vil trives bedst. Når han bliver 10 måneder vil han have behov for 2 flasker i døgnet og ofte forsvinder flasken om dagen først. Det betyder at han vil have brug for to flasker der ligger enten aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten - og hos jer lyder det som om at han vil trives med sidstnævnte løsning. Hos mange vil det naturligvis være rigtig dejligt, hvis man kan undgå at skulle op om natten og derfor kan der være en fordel ved at flasken ligger aften og sen aften, så du ogo ha derefter kan sove til næste morgen tidlig - men det er ikke sikkert, at han vil kunne drikke sin flaske allerede kl 22.30, hvis han har fået både grød og flaske omkring kl 19-20… Derfor må du se hvad tiden bringer:)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske