Brev:
Flytte pre-school
Hej Helen,
Ja, så skriver jeg igen.
Denne gang omhandler det igen om min dreng på 3 snart 4 år.
Vi er fortsat udstationeret i USA og min dreng har nu gået i hans pre-school i 3 måneder.
Jeg har SÅ svært ved at finde ud af om han trives. Det driver mig snart til vanvid.
Jeg har bemærket at der en stor udskiftning i personalet, hvor han går. Siden han startede har der været flere forskellige ind og ud af hans stue. Der er nu 1 lærer som har været der siden han startede. Vi har talt med lederen og hun fortæller at der er stor udskiftning - og at det er der i denne branche. Så vi ved ikke om det fortsætter eller hvordan.. Dybt frustrerende og skal vi finde os i det.
Min dreng har brug for tryghed, især pga. udfordringen med det engelske sprog. Han forstår efterhånden det meste (det er i hvert fald lærernes indtryk), men han udtrykker sig stadig primært på dansk (bruger dog engelsk når han f.eks. skal på toilettet eller bede om noget og en gang imellem i leg med de andre børn)
Jeg er bekymret, fordi jeg stadig oplever at han bliver ked af det ved afleveringssituationen. Han ligger sig på gulvet og holder om mit ben. Jeg bliver nød til at fjerne hans arme og rive mig løs (nogen gange ender det lidt dramatisk med hjælp fra personalet). Nogen gange kan jeg se ham græde ved vinduet når jeg går - andre gange smiler og vinker han. Det veksler meget. Især var det slemt i den uge - hvor hans ellers primære lærer var stoppet.
Når jeg henter ham virker han glad for at se mig - og jeg får at vide at han har haft en god dag. Han siger pænt farvel på engelsk og resten af dagen går nogenlunde (en dag gav han endda en af lærerne, hende der har været der fra starten, en krammer da vi gik). Der er dog stadig dage, når vi kommer hjem, hvor han er meget krævende og gør uhensigtsmæssige ting. Ødelægger noget eller er grov ved hans lillesøster på 11 måneder. Men hvad er en forventet opførsel af en 3 årig snart 4 årig - og hvad er reaktion på en måske træls dag i pre-school (og hvor mange må der være af dem?)
Jeg er begyndt at undersøge andre pre-schools. Jeg har også fundet et par ok alternativer - men er usikker på om det er det rigtige at gøre pt.
En af dem er meget skoleagtig - hvor ...
... jeg er bange for at min energiske dreng med krudt i røven får svært ved at tilpasse sig.
Her er der kun en lærer og 10 børn (fra 3 til 5 år), men de sidder meget stille hver for sig med en aktivitet (metoden hedder Montessori - hvis det siger dig noget)
Den anden er en slags Skovbørnehave (han gik i skovbørnehave i et halvt år inden vi tog til USA). Det er nærmest en dagplejemor (hun er dog uddannet lærer) og 10 børn alt i alt. Børnene er fra 3 til 5 år. Her vil der være stabilitet omkring de voksne, og måske den ro han trænger det - hvis det er det han trænger til???
De er ude det meste af dagen - enten i hendes store have med vild natur (hun bor der selv) eller i den nærliggende skov (hvor de leger, plukker bær og lære om naturen). Min dreng elsker at være ude i naturen - så måske vil han føle sig mere hjemme her.
Det er rigtig svært at blive klog på hvad der er godt eller skidt mht. pre-schools her - fordi amerikanerne har en anden standard mht. 'børnehaver' - jeg har f.eks. en klar fornemmelse af, at det sted vi har valgt - ikke er godt nok ifølge mange af vores naboer. Vi bor et meget pænt sted og derfor vil mange nok mene at det er et dårligt match (det er ikke et så fint og anerkendt sted). Det er bare svært at vide hvor dårligt det er - nå nu, det på mange områder minder om en dansk børnehave - men for amerikanerne opleves det som en legestue med for lidt struktur.. Det er et problem i sig selv som jo er en del af den kulturelle oplevelse, men også en kæmpe udfordring.
SÅ - mit dilemma er: Skal jeg flytte ham til et sted - der MÅSKE er bedre for ham (1 voksen, få børn og en masse udendørsaktiviteter), men som også betyder at han igen skal danne nye relationer, eller skal jeg have tålmodighed og lade ham blive i hans nuværende pre-school. Håbe at der kommer mere ro på - helst ingen udskiftninger, og at han med tiden bliver mere glad for at blive afleveret?
Det skal siges at min dreng aldrig har været glad for afleveringssituationen (heller ikke i DK). Han vil helst være hjemme hos mig (lige indtil han kommer derop og er i gang - så vil han meget gerne lege med de andre børn og deltage i aktiviteterne).
På forhånd tak.
Hilsen
den efterhånden lidt slidte mor...
Annoncer
Sponsorerede artikler
Guide til baby- og børnemad: Hvad skal du undgå?
Må baby få honning og kanel? Og må mine børn få te og hørfrø? Det kan som forældre være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. I Fødevarestyrelsens guide til børnefamilier om uønsket kemi i mad, kan du se, hvad du bør begrænse eller undgå.
Anbefalingerne varierer for babyer, børn ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
19. april 2025 | Opdragelse | 3 år, 3 mdr.
Hej Helen. Så er vi virkelig trådt ind i 3-års alderen med fulde kraft. Og...
18. april 2025 | Opdragelse | 4 år
Sur 4 årig pige der råber meget
Kære Helen Vores pige på nu 4 år har de seneste par måneder haft meget...
23. februar 2025 | Opdragelse | 4 år, 3 mdr.
Hej, vi har 3 børn. Én på 4,5 og to på 2,5. Tvillingerne er relativt nemme...
4. januar 2025 | Opdragelse | 4 år, 2 mdr.
Kære Helen Vi ved ikke hvordan vi bedst hjælper vores ældste datter på 4 år....
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
Viden om børn:
Tvillingefødsel
Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.
En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.
Man...
Nysgerrighed børn
At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.
Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.