Svar: Fontanelle, hvordan skal den se ud?
6. august 2003
Alder:
3 mdr.
Vi er så smart indrettet at vores kranieknogler fra fødslen ligger adskilt, således at kraniet kan give sig under fødslen. Der hvor mellemrummet mellem knoglerne er bredt og adskilt af bindevæv ses de såkaldte fontaneller.
Man taler om den forreste fontanelle, som ligger øverst på kraniet frem mod panden. Det er den største fontanelle og den er som oftest firkantet, men kan variere meget i størrelse fra en fingers bredde til tre fingres bredde fra side til side. Denne fontanelle lukker sig som regel ikke før barnet er omkring 18 mdr.
Den anden fontanelle ligger ved baghovedet, ved nakken. Den er oftest trekantet. Den lukker sig som regel allerede i 2-3 mdr.´s alderen.
Hos nogle børn vil fontanellerne være mere rombeformede og hos nogle børn vil kranieknoglerne ligger over hinanden, som følge af det pres hovedet har været igennem under fødselsvejen.
Det betyder ikke så meget hvordan fontanellen er, så længe mellemrummet er der, så hovedet kan vokse normalt. Børn der er født langt over tid eller børn som har manglet mad imens de lå i maven kan ofte have store fontaneller, hvilket er betydningsløst, når hovedet vokser normalt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske