Svar: Træls fornemmelse af døgnrytme
7. oktober 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Carolines mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at arbejde på at Caroline sover 3 lure dagligt, nogle dage vil hun måske have brug for en lille ekstra fjerde lur og det skal der også være plads til, - men tre lure dagligt kan være et godt og realistisk mål i forhold til hendes alder.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor det er hendes middagslur, som er dagens længste lur. Og det lyder faktisk som en realistisk mulighed hos jer. Ofte vågner hun nemlig efter ca 40 minutter om formiddagen og det er helt okay, det må hun godt - især, hvis du så kan få hende til at sove et par timer til middag, hvilket det faktisk lyder lidt som om.
Og så tænker jeg også at det vil være rigtig godt, hvis du kan flytte badet om morgenen, så det kommer til at lige mellem formiddagslur og middagslur, for på den måde på en gang sikre hende en længere vågenperiode på det tidspunkt, men samtidig også køre hende træt både motorisk og mentalt, så hun netop bedre vil kunne sove en lidt længere lur.
Hendes måltider vil naturligt også spille ind på hendes rytme og det vil være rigtig godt, hvis du kan komme hen imod en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur og tilbydes mælk før hun så puttes til næste lur. Dette bliver naturligt lettere jo ældre hun bliver og jo flere måltider hun kan få, men du kan godt i det små forsøge at arbejde på dette allerede nu.
De fleste børn vil være klar til lidt morgengrød fra ca 6 måneders alderen og måske er du nødt til at vente 14 dage endnu, før du begynder på dette. Det kan dog også være, at hun godt vil kunne spise lidt grød om morgenen - ikke for meget, måske bare ½ dl. i alt og på den måde får I stille og roligt skabt lidt rytme for hele dagen. Hvad tid dagen starter og hvordan dagen begynder vil naturligt spille ind på resten af dagens forløb.
En plan for dagen, som du kan forsøge at arbejde hen imod i løbet af de næste 14 dage ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre. Ammes igen, når dagen begynder og herefter står I op.
Morgen 7.30-8: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, max ½ dl. og gerne med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9: Ammes/flaske med movicol og puttes direkteherefter til formiddagslur
Når hun vågner af sin formiddagslur, må du gerne prøve om du nogle dage kan lægge et bad ind, så hun aktiveres godt og samtidig får forlænget sin vågenperiode lidt. Måske har hun brug for en amning før badet, så hun har lidt at forbrænde af, det må du prøve at vurdere, måske kan den springes over…
Frokost 11: Tilbydes en lille smule grød eller grøntsagsmos, prøv at variere fra dag til dag, og altid så hun får noget andet end hun er tilbudt om morgenen. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur hun tager og hvad tid hun vågner fra den, men måske puttes hun til middagslur omkring kl 12 og her må du så gerne hjælpe hende med at sove et længere søvnstræk, så hun får sovet et par timer midt på dagen. Du kan trille med hende i barnevognen eller lægge dig med hende og amme hende i din seng og sove med hende der.
Eftermiddag 15: Ammes - har evt. brug for amning af to omgang, både når hun vågner og før hun så puttes til dagens 3. lur og det vil være helt okay.
Puttes til dagens 3 lur, som ofte også vil være en kort lur, måske sover hun sin lur et sted mellem kl 16-17…
Aften 17.30: Tilbydes grøntsagsmos og vand af kop. Prøv om hun kan sidde mere rigtigt op, så hun ikke ligger for meget ned. Måske kan hun snart sidde i en høj stol i stedet for i skråstolen…
Ammes og/eller flaske og puttes til natten ca kl 19-19.30 som nu.
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Du skriver, at hun sover igennem om natten - ofte fra kl 19.30-04/05 uden at vågne. Det er naturligvis dejligt og jeg kan godt forstå, hvis I nyder dette. Det kan dog være en god idé at give hende en flaske sen aften eller tage hende op og amme hende her, for på den måde at sikre hendes indtag. Man kalder dette for et drømme måltid og hun vil ofte kunne spise mere i søvne.
Når jeg anbefaler at du begynder at give hende mælk her, så er det fordi det godt kan spille ind på hendes søvn om dagen. Ikke kun om natten, men faktisk også om dagen. Hvis hun ikke får mælk sen aften, så skal hun naturligt indhente dette behov på et andet tidspunkt og hos jer altså i dagtimerne. Og det betyder, at hun naturligt ikke vil sove så lange lure, fordi hvis hun sover for længe, så vil hun jo ikke kunne indtage mælk nok. Hun er altså nødt til at melde sig hyppigere, spise hyppigere og vil derfor også sove hyppigere, hvis hun springer mælken om natten over.
De fleste børn vil i 5 måneders alderen trives med at få mælk f.eks. kl 19.30, 23.30, 03 og 06 og først i 6 måneders alderen trappes så lidt ned og hun vil trives med at få mælk kl 23.30 og 05… Et drømme måltid kan derfor godt være med til at gøre en forskel hos jer - også om dagen:)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre og som sagt - hvis hun er en pige, der har brug for fire lure i løbet af dagen og kortere vågne perioder, så må det naturligvis også være sådan. Det er vigtigt, at du ser på, hvordan hun generelt trives og udvikler sig:)
Fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske