Svar: Vedr mad og amning og brudt kurve
6. oktober 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Es mor
Tak for dit brev :)
Det er helt okay at jeres datter i en alder af 9 måneder vejer 12 kg og måler 74 cm. Som du selv nævner, så har du sandsynligvis en god fed mælk og hun er blevet ammet godt og længe af dig:)
Det vil dog være rigtig godt, at du nu skære antallet af amninger ned. I forhold til hendes alder, så vil det være passende med 3 amninger i døgnet og når hun bliver 10 måneder vil det være rigtig godt, at du skruer ned og ammer hende 2 gange i døgnet. Det er altså ikke meningen at du skal stoppe amning, du må meget gerne amme hende til hun er et år eller mere, men antallet af amninger skal sættes ned, så hun får mindre mælk.
De tre amninger vil jeg anbefale ligger inden middagslur, aften og sen aften og når du trapper ned til to amninger vil det sandsynligvis passe med at hun skal i vuggestue og derfor fjernes amningen før middagsluren og de to amninger ligger så aften og sen aften. Så ja - jeg er enig med din sundhedsplejerske i, at amningen midt nat og tidlig morgen skal væk nu.
Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke overspiser, men samtidig skal hun også have lov til at spise, når hun viser behov for det. Jeg tænker dog, at der helt naturligt kommer et lidt mindre indtag nu. Med den alder hun har nu, vil hun naturligt begynde at skulle spise mere og mere selv - spise med fingrene, øve sit pincetgreb, lære at spise med gaffel osv. og det kræver stor koncentration og tager længere tid og på den måde vil hun helt naturligt ofte spise mindre.
Det lyder som om at hun har en fin evne til selv at regulere sit behov. Du skriver at hun ofte ikke spiser så meget til måltiderne, og at I stopper, når hun ikke virker interesseret mere og det er rigtig fint. Hun skal naturligvis ikke presses til at spise mere end hun viser behov for. Hos jer er det nok mælkeindtaget der fylder lidt for meget:)
Hun skal stadig have mange små måltider i løbet af dagen og en plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende. Må også gerne suppleres med grøntsagsmos (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur. Denne amning forsvinder i 10 måneders alderen og hun skal her lære at sove uden at blive ammet først (ligesom hun allerede nu skal før formiddagsluren).
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk eller lignende med revne æbler, rugbrødsdrys eller måske en lille portion frugtgrød med lidt sødmælk på. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter og der skal både være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet, vand af kop. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
Det er ikke sådan at hun skal sættes på kur og ikke tilbydes fedt. Hun har brug for fedtstoffer til sin hjerne og det er vigtigt, at hun ikke lever fedtfattigt. Derfor vil det være rigtig godt at du stadig energiberiger hendes grød og mos med en skefuld fedstof, ligesom du også bør komme smør på f.eks. bollen. Der vil også være godt at du giver hende forskellig variation af fedtstoffer og at du medtænker forskellige typer af fisk i hendes mad, da de fedstoffer der er i fisk f.eks. laks og makrel er rigtig gode for hende:) Du behøver dog ikke komme fedt/smør under leverposte, smøreost eller lignende smørbare produkter.
Det er hos jer nu mælkeindtaget du skal arbejde på at nedsætte og jeg tænker også at i takt med at hun begynder at kravle, rejse sig ved tingene og motorisk begynder at bruge sig selv mere, så vil hendes vægt også stagnere. Det kan derfor sagtens tænkes at hun ved 12 måneders alderen ikke vil veje mere end 12.5 kg og det vil være helt super :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske