Svar: Gider ikke spise rigtig mad - 7 mdr.
6. oktober 2014
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Dage, hvor det hele bare går op i hat og briller - ja de er der desværre nogle gange og sådan er det med små børn :) Måske har din dreng bare ikke været rigtig oplagt og appetitten ikke været særlig stor, måske er han ved at blive syg, måske havde ham bare brug for en "putte-dag" og ekstra nærhed ved dig. Og sådan må det være og det lyder som om at du har klaret det rigtig fint og gjort det, som nu engang var nødvendigt. Og det er rigtig dejligt at mormor er der og kan hjælpe med at trille med barnevognen, så du kan få en pause og lige nå at trække vejret :)
Det bedste du kan gøre lige nu er at følge dagsplanen så godt som muligt. Prøve at holde fast i et nogenlunde fast stå op tidspunkt om morgenen, for jo mere ens I starter dagen, jo større sandsynlighed for at at resten af dagen også får rytme. Når han står op til samme tid og får morgengrød til samme tid, vil han ofte også begynde at sove sine lure til samme tid, spise sin mad osv. til samme tid hele dagen igennem. Hans indre ur vil begynde at fornemme den rytme, du hjælper ham med at skabe og på den måde arbejder tiden stille og roligt for jer :)
Det vil være en god idé, at du starter med at tilbyde ham mad i hånden til hvert måltid og så følger efter med skemaden. Det at få lidt i hånden at gumle på vil øge hans appetit, det vil styrke ham mundmotorisk og det vil gøre ham klar til spisetid, så han måske lettere tager imod skemaden, når du så tilbyder ham den.
Du skal ikke spekulere så meget over mængden. Det gør ikke noget, hvis han ikke spiser så meget lige nu, det vigtigste er, at du forsøger at få skabt lidt rytme, hvor han naturligt begynder at føle sult når det er spisetid. Og så skal du give ham mange små måltider i løbet af dagen, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser han nok lidt mere til det næste:)
Du må gerne give ham mad, som du ved han godt kan lide, så han får f.eks. 2 succesmåltider dagligt og så kan du prøve at tilbyde en ny slags grød eller mos til de øvrige måltider, så han også tilbydes nyt og på den måde lærer at spise noget andet og spise mere varieret. Hvis han f.eks. har fået en grød, som han godt kan lide om morgenen, så kan du prøve med en ny slags grøntsagsmos til frokost. Har han modsat fået en grød, som han ikke brød sig om, så vil det være godt at give ham en grøntsagsmos til frokost, som du ved han gerne vil spise, så han på den måde sikres at få mad nok hele dagen igennem og ikke behøver søge det om natten:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske