Svar: Mad, MME og igen rod i mad og måltider
5. oktober 2014
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, og naturligvis skal du bare spørge - igen og igen - det er jo netop derfor jeg har lavet brevkassen:)
Dagsplanen ser rigtig fin ud. Da din datter sover igennem om natten, så er du naturligt nødt til at give hende flaske om morgenen, så hendes behov for mælk stadig bliver tilstrækkeligt dækket og det betyder naturligt, at hun så spiser morgengrød i løbet af formiddagen og at mellemmåltidet her ryger ud. Det er helt okay. Det er netop rigtig fint, at du tilbyder lidt frugt osv. sammen med hendes grød.
Frokost og aftensmad skal være så varieret som muligt. Du kan købe færdiglavede retter på glas eller frost, og du kan naturligvis også lave maden selv. Med den alder hun har, kan hun spise næsten samme mad, som du spiser, og det vil være rigtig godt at lave børnevenlige retter. Det vil ofte være retter med hakket kød, mild fisk, ris, kartofler, grøntsager og sovs. Det er vigtigt, at maden stadig er sovset/moset. Og selvom hun nu kan spise brødhapsere og mad i stykker, så skal hun stadig have mos ved siden af. Du kan således give frikadellen i stykker men mose kartoflerne med sovs. Mosen er vigtig, for at hun bliver fyldt lidt ekstra op:) Det lyder altså som om, at du her gør det rigtig fint.
Eftermiddag giver du flaske - igen for at sikre hendes mælkebehov og det er super fint. Du må her også gerne give hende lidt brød og frugt - evt. som lille mellemmåltid omkring kl 14 og så kan hun få flaske før hun puttes til sin lur kl ca 14.30-15. Men kan du ikke få presset mellemmåltidet ind, så går det nok endda :) Du beskriver jo en pige, som umiddelbart trives rigtig godt, sover godt om natten osv. Så hun lyder ikke til at mangle noget.
Det gør ikke noget, at hun ikke spiser så meget til aften. Hun er naturligt træt her efter en lang og indholdsrig dag. Det er dog vigtigt, at du forsøger at tilbyde hende variation med udgangspunkt i din mad, at du hjælper hende med at spise, fordi hun naturligt har svært ved at koncentrere sig om at spise selv og på den måde spise nok og så må du prøve at tilbyde hende lidt rester til frokost dagen efter, hvis hun spiser mere der. For nogle børn er appetitten størst om morgenen, for andre midt på dagen og hos atter andre om aftenen og det er okay. Du har sandsynligvis også selv tidspunkter, hvor du normalt er mere sulten og spiser mere end på andre tidspunkter:)
Jeg synes ikke du skal vække både dig selv og din datter for at give hende en drømmeflaske, når hendes behov kan blive dækket uden.
Det anbefales, at du bliver ved med at give MME til hun er 12 måneder. Da hun ikke har mælkeallergi vil det være rigtig fint at forsøge med almindelig erstatning. Du kan give både type 1 og type 2. Umiddelbart anbefales dog type 2 med den alder hun har, det indeholder lidt ekstra jern. Du kan bruge type 2 både i flasken og i maden, som du laver til hende, ligesom det også kan serveres koldt eller lunet af en kop.
Modermælkserstatning smager alt sammen forskelligt og jeg tør ikke sige, hvilken type der i smagen minder mest om pepticate. Du kunne evt. forsøge med NAN HA, som er en delvist hydrolyceret erstatning. Du kan også prøve med nogle af de erstatninger, som du måske allerede har i huset og tilsætte lidt sukker for at gøre smagen lidt mere interessant. Du må komme 1 tsk sukker i 100 ml mælk og hvis din datter så kan lide det, så er det fint. Stille og roligt skal du så trappe sukkeret ud, så hun på den måde vænner sig til den anden smag. Du kan også prøve med vælling som jo smager anderledes. Semper laver f.eks. majsvælling med havre og frugt - og måske kan hun godt lide smagen af dette.
Med den alder hun har, vil det være rigtig godt, hvis du kan få hende til at drikke ca 600 ml (MME, tilskudsblanding, vælling) dagligt. På den måde får du hendes behov for jern og en stor del af væskebehovet naturligt dækket. Derudover bør hun tilbydes vand af kop.
I 10-12 måneders alderen vil det være rigtig fint med to flasker dagligt, svarende til 400 ml. Hvis hun får mindst 400 ml modermælkserstatning, så bliver hendes behov for jern dækket og det kan være en fordel at give hende det på denne måde, fremfor at give hende jerndråber, når hun nu er vant til at få flaske:)
Fra 9 måneders alderen kan du godt begynde at tilbyde hende større mængder sødmælk, men hun bør stadig få modermælkerstatning til hun er 1 år. Du må dog godt bruge sødmælk f.eks. i grød og mos, ligesom hun også kan tilbydes lidt tykmælk, yoghurt eller lignende. Det samlede mælkeindtag bør være 500 ml i døgnet.
Din datter spiser jo sådan set hele sit behov på 12 timer, og jeg kan godt forstå du synes det er lidt "presset", men igen - hun lyder til at trives og det fungerer for jer og det lyder derfor helt okay, det du fortæller.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro:)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske