Brev:
Mad, MME og igen rod i mad og måltider
5. oktober 2014
Alder:
8 mdr.
Mad, MME og igen rod i mad og måltider
Kære Helen,
Nu skriver jeg til dig igen igen:( Jeg er simpelthen ikke et naturtalent udi baby fodring. Jeg synes det er svært at få det hele til at gå op i en højere enhed og har samtidig nogen spørgsmål vedr. modermælkserstatning, mængde og afvænning.
Jeg skitserer lige en dags-måltidsplan for dig, så du har noget at gå ud fra: (I ca. tider)
Vågner kl. 06
6.30/7.00 Flaske 150 ml
Havregrød el øllebrød med MME tilsat og lidt friskrevet æble eller anden frisk frugt kl. 8.30/9.00
9.30 Lur. Sover ca. halvanden til to timer
12/12.30 frokost - Rugbrødshapser (Blødt op i lidt sødmælk) med forskelligt pålæg, blød gnavefrugt, fiskefrikadelle, ostehaps og hvad jeg nu ellers lige kan finde på
14.30/15.00 Flaske 120 ml
15.00 Lur - Sover ca. 1/2 time
17:00 Aftensmad - Grøntsagsmos med kød/fisk toppet med fx tomatsovs eller blendet kødsovs, kogt grøntsag at gnave i
19/19.30 Natflaske 180-220 ml..
Vand i kop til alle måltider.
Hun sover fortsat igennem fra ca. 19.30-06.00 uden mad om natten.
Problemet er, at hun ofte simpelthen ikke har nogen appetit til sin aftensmad - Og det kan også knibe til frokosten, men jeg synes jo ikke jeg kan strække tiden imellem hendes måltider længere, hvis hun også skal nå at få sit mælkebehov dækket? Jeg synes det er virkelig svært!
Hun kunne jo få en drømmeflaske, men jeg går ofte selv tidligt i seng og så skal jeg vække både mig selv og hende, for at give hende en sen aftenflaske? Hvis hun skal spise et måltid med virkelig god appetit, så hun ikke sidder med sammenkneben mund efter to mundfulde, så skal der gå 4 timer - Og hvordan når jeg så noget som helst?
MIt andet spørgsmål går på MME. Hun har fået Pepticate siden fødslen, men nu er vores recept løbet ud og der heller ikke grund til at hun får det mere (Hun har ikke komælksallergi). Desværre nægter hun at drikke andet og det er både meget dyrt og meget frustrerende. Skal jeg blive ved med at tilbyde hende anden MME - Hun smager meget mistænksomt på flaskerne nu, så jeg er holdt op med at prøve og har lidt opgivet. Derudover vil jeg høre om jeg skal tilsætte MME 1 eller 2 til hendes mad, hvor jeg nu bruger almindelig og meget billigere erstatning? Og hvis jeg får hende til at tage anden erstatning - Er det så udelukkende 2 hun skal have. Det er ret forvirrende for mig, da jeg jo aldrig har skullet tage stilling med Pepticate.
Kan jeg erstatte noget af hendes MME med fx sødmælk? Jeg har ikke givet hende alm. mælk på kop, men kan jo begynde at tilbyde det. Hun får over 400 ml i døgnet nu, så jeg giver hende ikke jerndråber.
Hun er 8 1/2 mdr - Hvornår begynder man at trappe helt ud?
Håber min lange smørre har givet bare en smule mening….