Brev:
Vil ikke tale engelsk
2. oktober 2014
Alder:
5 år, 1 mdr.
Vil ikke tale engelsk
Hej Helen
Ja! Man kan jo næsten grine af overskriften fra den over ambisøse mor, der vil have at hendes 5 årig datter skal tale engelsk. Så der kommer lidt baggrunds historie her;)
Vi bor i udlandet, det har vi gjort siden min datter var 3 år og 3 mdr. Dvs hun husker DK tydeligt og taler dansk flydende. Hun kom i bvh hernede, hvor det hele var engelsktalende men der var lidt danske børn og endda en enkel dansk leder. Hun formåede ikke at sige noget på engelsk, dvs til hendes pædagoger, i de 1 1/2 år hun var der. Hun snakkede dansk dernede med hendes lille danske veninde, men formåede at gøre sig forståelig med ryst på hovedet, nik og ved at pege. Vi er ikke et øjeblik i tvivl om, at hun forstod/forstår stort set alt engelsk der bliver talt til hende (for hun svarer, bare uden ord).
Efterhånden blev vi i bvh frustreret over at hun ikke sagde noget (det er jo svære at få venner osv). Vi prøvede at sige "sig nu hej", sig nu "by" når du går osv. Jeg skrev lidt med dig der og fik rådet, at hun skulle ikke føle sig forkert bare fordi hun ikke gjorde det. Så vi bakkede hende op, stoppede med at stille krav til sprog. Vi lod det være i hvertfald et halvt år. Ingen ord kom der.
S er nu startet i skole hernede og hun STORTRIVES der. Jeg kan mærke det er et godt sted. Vi valgte skolen udfra at den skulle være lille og overskuelig, at der var få elever pr klasse (17-18 stks) og at de kunne håndtere børn der ikke var engelsktalende.
Men hvad gør man, når pigen stadig ikke vil sige et suk. Hun VIL BARE IKKE. Hun siger at hun ikke vil ha andre skal høre det eller andre skal grine af hende. Hun er først lige begyndt at sige lidt overfor mig og min mand. Hun kan godt, ikke rigtig godt, fordi hun ikke har øvet sig, men fin forståelig. Vi roser hende når hun siger noget. Fortæller at ingen griner, hendes lærer er med på ideen og forsøger at tage hende til siden. Vi taler efterhånden meget engelsk herhjemme (men det er jo ikke et problem at forstå, det er at problem at hun skal sige noget højt). Vi har lokket med en sæt halskæde og ring når hun begynder at tale.
Vi har nu sagt til hende at hun får ikke lov til ikke at tale engelsk. Vi har forsøgt med at aftale nogle få ord hun skal sige, hun vil faktisk gerne, det kan jeg se på hende, men alt det engelsk er vokset hende kæmpe stort i hendes hoved. Problemet er, at hun er så dygtig (læs at hun er alderssvarende hernede) at de skal til at lære hende at læse. Men det kan hun jo ikke lære hvis hun ikke taler. Hvordan kan hun være i skolen uden at sige en kuk. Der er så meget stædighed i hendes valg, men også meget generthed og sensibilitet.
Har du nogen råd til hvordan vi takler det her??
Med venlig hilsen
Mor og min alt for seje datter (som har gjort det så godt og nu bare mangler en millimet for at være i mål) :)