Svar: Vrider og bider under amning
29. september 2014
Alder:
2 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at du har godt med mælk. Du spørger for det første, om man kan have masser af mælk uden at mætte sit barn, og du fortæller også, at han ofte dier kortvarigt, men han tager samtidig rigtig fint på - det lyder som om at du har, hvad han har brug for.
Jeg vil dog meget gerne dele lidt tanker med dig:
Du skal være opmærksom på om du måske overproducerer. Det er vigtigt, at du lader din dreng styre sit behov og at du ikke ud over at amme ham f.eks. malker ud med en brystpumpe. Hvis du stimulerer mere end han viser behov for, så vil din krop tro at du har to børn og du vil danne for meget mælk.
Du skal også være opmærksom på at han får "tømt" brystet tilstrækkeligt, når han spiser hos dig. Måske har du en hurtig nedløbsrefleks og han har et godt sug som gør, at han får en stor mængde mælk meget hurtigt og derfor spiser kortvarigt. Sådan er det nogle gange og det kan være helt okay. Det du skal være opmærksom på er, hvordan dit bryst virker, når han har spist hos dig. Dit bryst skal helst være blødt og eftergiveligt og du skal have fornemmelsen af, at han har spist godt og at der er mindre mælk i det bryst, som han har spist fra, sammenlignet med det bryst, som han ikke har spist fra.
Det er en god idé at amme fra et bryst af gangen, så du netop hjælper ham med at "tømme" brystet. Når jeg skriver "tømme" i gåseøjne, så er det fordi man aldrig kan tømme et bryst helt. Der vil altid være noget at komme efter. Men det er sådan, at mælken består af flere dele. Den første del af mælken er vandholdig, og den slukker tørsten. Hvis man malker ud, så ligner det lidt skummetmælk i konsistensen. Den næste del ligner mere letmælk og er den egentlige mad og tilsidst kommer den fede mælk, det man kalder for fløden. Hvis man malker ud, så lægger fløden sig øverst i flasken og sidder på flaskens side indvendig.
Når du ammer, så er det vigtigt at han ikke kun får den vandholdige mælk. Nogle gange vil han naturligt melde sig, die kortvarigt og synke et par gange og vil måske kun spise et par minutter - det er fordi han så er tørstig og tager sig en tørstslukker. Altså spiser den vandholdige mælk. Men andre gange skal han helst spise i længere tid, så han får den rigtig mad og når helt ind til fløden. Hvis han spiser 5 minutter på et ene bryst og 5 minutter på det andet bryst, så er der risiko for at han får for meget af den vandholdige mælk. Det kan gøre at han får ondt i maven og det kan også nogle gange gøre, at han ikke tager helt nok på. Det kan derfor være en god ide´at du hjælper ham til at die lidt længere på et bryst af gangen.
Det vil sige, at hvis han f.eks. har spist i 5 minutter, slipper og virker mæt og tilfreds, så kan du prøve at skifte ham, så han vågner lidt op til dåd igen. Og herefter kan du så lægge ham til samme bryst, men i en ny stilling f.eks. tvillingestillingen. Og så kan han spise videre og på den måde "tømme" brystet bedre og herefter kan han så blive puttet til sin lur.
Du kan også nogle gange starte med at lægge ham til i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn, herefter lade ham bøvse af og så lægge ham til samme bryst i tvillingestillingen, fordi du så snyder ham. Han tror, at han lægges til det andet bryst, men det gør han ikke, han lægges til samme bryst, men er blot blevet vendt om. På den måde kan du igen sikre dig, at han får lidt mere mælk fra et bryst af gangen.
Nogle kvinder overproducerer uden at man helt ved hvorfor. Her kan det være nødvendigt at du ammer fra samme bryst og kører efter det, som hedder blokamning. Det betyder, at du skal forlænge tiden mellem amningerne fra henholdsvis venstre og højre bryst.
Et tænkt eksempel kunne f.eks. være at du ammer ham kl 10 fra venstre bryst, hvor han lige er vågnet efter en lur. Herefter leger du med ham, pludrer lidt osv. Så skifter du hans ble og så tilbyder du ham venstre bryst igen kl 11.30-12, hvorefter han så bliver lagt til at sove og måske sover et par timer. Når han så vågner igen, så tilbyder du ham højre bryst, aktiverer ham osv. og inden han så skal sove igen, så tilbyder du atter højre bryst. Når han vågner igen, så lægges han til venstre bryst igen. På den måde kommer der til at gå flere timer mellem at han lægges til henholdsvis højre og venstre bryst. Dette vil kunne nedsætte din mælkeproduktion og på den måde vil din dreng bedre kunne nå ind til den fede mælk. Det er en mulighed, hvis du fornemmer at du måske overproducerer.
Du skal også være opmærksom på om du holder hans hoved med dine hænder, når du lægger ham til. Det er helt naturligt, at du holder din hånd på hans baghoved og støtter hans hoved ved brystet, men nogle børn vil opfatte dette som et pres og det vil gøre, at de bliver irriterede ved brystet. Prøv derfor om du kan undgå at holde hans hoved med dine hænder, lad i stedet hans hoved hvile på ammepuden eller på din arm.
Løber mælken hurtigt - når han slipper sprøjter mælken så ud? Hvis det er tilfældet, så bliver han måske irriteret over farten. Det kan her være en god idé at du lader den mælk komme ud, som vil ud. Det vil være den vandholdige mælk og den må gerne sprøjte ud, så er trykket mindre. Hold en stofble for, som kan opsamle mælken, tør brystvorten godt af og læg ham så til igen.
Måske løber mælken langsomt til, så han mister tålmodigheden. Hvis din nedløbsrefleks ikke er så hurtig, så kan han blive irriteret over dette og miste tålmodigheden. Det lyder dog ikke umiddelbart til at være tilfældet, men i givet fald kan det hjælpe at du stimulerer brystet lidt før du lægger ham til, netop for at få mælken sat igang, så han med det samme kan fornemme, at der er noget at komme efter og derfor har lyst til at sutte og blive ved med at sutte.
Måske er du ved at få menstruation eller måske er du der i din cyklus, hvor du normalt skulle have menstruation. De hormonelle ændringer der sker, kan gøre at mælken ændrer smag og det er der nogle børn, som reagerer på. Det var dog ofte kun 1-2 dage, så er alt sig selv igen…
Og så skal du være opmærksom på om han har trøske i munden. Det kan svie og gøre ondt, når han spiser. Hvis han har det, så skal både du og han behandles.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og at det hjælper jer til at finde ud af, hvad der sker hos jer:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske