Brev:
Opstart på grød og maveproblemer
29. september 2014
Alder:
5 mdr.
Opstart på grød og maveproblemer
Hej Helen
I forlængelse af mit første brev om min søns uregelmæssige dagsrytme, har jeg også et par spørgsmål om mad.
Han får Movicol fordi han ellers har meget langt mellem afføringerne. Derfor er jeg lidt forsigtig med hvad og hvor meget han får at spise udover brystmælk. Det skal nævnes at han aldrig er generet af at der går længe imellem. Uden Movicol (før vi startede på grød) gik der oftest en uges tid imellem, men vi var på et tidspunkt oppe på 15 dage. Jeg ved, det ikke er unormalt for et ammebarn, men her er det sandsynligvis en bivirkning af Nexium.
Han er som nævnt ammebarn, men har i de sidste to uger også fået majsgrød og boghvedegrød (med udmalket mælk), som han er meget glad for. Jeg vil tro at han ”får lov” til at spise ½ - 1 dl om dagen (frokost) – men han kunne sagtens spise mere. Derudover ca. ½ dl sveskemos for at holde maven i gang. Den er dog stadig meget uregelmæssig på trods af Movicol, men der går nu max 5 dage.
Nogle dage kan jeg godt have svært ved at få ham til at tage brystet, selvom jeg har masser af mælk. Han laver flitsbue og skriger, men er glad igen, så snart jeg giver op. Jeg vil bare gerne være sikker på at han får væske nok, også af hensyn til maven. Det er startet efter han startede på grød. Kan jeg mon gøre noget ved det?
Jeg tror han er klar til at vi indfører et måltid mere, hvis ellers maven kan følge med. Er kartofler hårdere for maven end andre grøntsager? Jeg tænker at jeg vil bruge så meget MME i grød og mos når han fylder 6 mdr., at vi kan undgå jerntilskud.
Skal jeg bruge MME 0-6 mdr. eller +6 mdr. i grøden? Han er helt gennemsnitlig størrelse: ca. 68 cm. og 7,3 kg.
Mange hilsner
Stine