Svar: Rytme ved 5,5 mdr.
29. september 2014
Alder:
5 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen, har købt min bog om børn og mad, og at du nu også har fået lyst til selv at skrive - velkommen til:)
Det er rigtig godt at I har fået behandling med Nexium og det er dejligt, at jeres dreng har reageret så fint på det. Det har stor betydning for hans søvn og hans generelle veltilpashed. I takt med at han får mere og mere skemad, vil det sandsynligvis også hjælpe ham, så mængden af gylp naturligt nedsættes.
Og jeg tænker faktisk, at I skal begynde at øge antallet af måltider nu. Det vil være rigtig godt, hvis du kan begynde at give ham to måltider skemad dagligt, så han tilbydes grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det vil både mætte ham lidt ekstra, så han ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om natten, men det vi samtidig også hjælpe jer til mere rytme. Det er vigtigt at skemaden serveres til nogenlunde samme tid hver dag (+/- en halv times tid) og stille og roligt vil flere måltider komme til og dermed også mere fast rytme. Så når han bliver 6 måneder, vil du kunne introducere en morgengrød og på den måde får han her en rytme, hvor han naturligt spiser både morgenmad, frokost og aftensmad.
Du skal også være opmærksom på at hjælpe ham til at spise tilstrækkeligt ved brystet i løbet af dagen. Han har en alder, hvor han meget let lader sig forstyrre. Han vil rigtig gerne følge med i hvad der sker omkring ham og det betyder at han kan få lidt tendens til at "slatspise" lidt om dagen og derfor må søge brystet ekstra om natten. Når du ammer, så tager han måske fat, dier lidt, slipper så og kikker på dig, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper igen og pludrer med dig, tager fat og dier igen og så kommer far f.eks. ind i stuen og så slipper han og kikker efter far. Der er meget, som er mere spændende at følge med i nu end blot at spise.
Når du ammer ham om dagen, skal du derfor være opmærksom på at han får spist længe nok og effektivt nok. Og det kan være en god idé at du prøver at amme ham af to omgange så han f.eks. ammes, bliver skiftet og så bliver ammet igen derefter. Det vil også være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes brystet som en fast del af hans putteritual.
Du fortæller at I ofte starter dagen kl ca 6.30, hvor far står op. Og at du så putter ham til lur igen omkring kl 7.30. Du fortæller også at du fornemmer at han ofte har brug for 4 lure dagligt og jeg tænker at det er helt naturligt, at han tager en ekstra morgenlur og derfor har brug for en ekstra lur i løbet af dagen. Hvis I trives sådan, så skal du ikke ændre noget lige nu. Men hvis du godt kunne tænke dig, at han startede dagen lidt senere, for måske at kunne sove en lur mindre og i stedet sove en lidt længere lur midt på dagen, så kan du godt forsøge om du med en amning f.eks. kl 06 kan få ham til at sove videre, så han ikke starter dagen før klokken måske er 7-7.30. På den måde vil hans lure og rytme hele dagen igennem naturligt ændre sig.
En plan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i din seng, når han viser tegn til at vågne, tilbydes han brystet igen og starter på den måde dagen stille og roligt.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes grød, evt. med lidt frugtmos som topping som variation. Vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes igen og puttes derefter til middagslur ca kl 12.30. Tidspunktet afhænger lidt af hvor lang en formiddagslur han tager.
Eftermiddag 15: Ammes, I leger, hygger osv.
Puttes til dagens 3 lur, og han vil evt. have behov for en ekstra amning her. Det er bedre at amme ham to gange om eftermiddagen, hvis det betyder at du/I lige nu så kan sove lidt mere sammehængende om natten:)
Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Midt nat 03: Har sandsynligvis stadig behov for amning her. De fleste børn er 6 måneder før de kan undvære mælk midt nat.
Jeg ved godt at der i denne dagsplan er mange amninger, men de fleste skal ses som et måltid, dog med en skiftning imellem, for at se om du på den måde kan hjælpe ham til roligere nætter og bedre rytme.
Det gennemsnitlige søvnbehov for børn i 5 måneders alderen er 14.5-15 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at barnet sover f.eks. 10 timer om natten og 4.5-5 timer i løbet af dagen. Det kan dog også sagtens være sådan, at barnet sover en længere nattesøvn og sover kortere lure om dagen og det kunne godt være tilfældet hos jer.
Det er en god idé at du forsøger at starte dagen til samme tid hver dag, ligesom puttetidspunktet om aftenen godt må være nogenlunde ens. På den måde hjælper du ham lige nu til mere rytme. At lurene om dagen så kan variere lidt er helt okay. Prøv dog her at holde fast i nogenlunde faste spisetider :) På den måde arbejder tiden så også lidt for jer.
Og ja, du har helt ret i at du ikke skal ændre en masse, hvis du fornemmer at han lige nu trives rigtig godt med den rytme han har og det ikke er en rytme, som påvirker jeres hverdag negativt - hele familien skal jo fungerer og det lyder til at være tilfældet hos jer. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske