Brev:
Rytme ved 5,5 mdr.
29. september 2014
Alder:
5 mdr.
Rytme ved 5,5 mdr.
Hej Helen
Jeg har haft stor glæde af at læse dine svar til andre samt din bog om børn og mad, så nu håber jeg du vil dele lidt tanker med mig.
Min søn er 5,5 mdr. gammel og en dejlig dreng, der næsten altid er glad og smilende. Han er vores første barn. Vi har egentlig ikke de store problemer (mere), men har bare nogle overvejelser om forskellige ting.
Siden han var 2 mdr. gammel har han fået Nexium mod refluks og det skal vi til at trappe ud af med halv dosis i den næste måned. Indtil han kom på medicin, var han næsten konstant utilfreds og ked af det. Han gylpede rigtig meget. Det gør han stadig, men han er ikke generet af det og tager fint på.
Han har aldrig taget lange lure i løbet af dagen, men han er som sagt en utroligt glad dreng alligevel. Der er heller ikke ret meget rytme fra dag til dag, hvilket er den primære grund til at jeg skriver til dig. Det eneste der er nogenlunde sikkert er, at han vågner omkring kl. 6.30, hvor vi står op sammen med far, der skal på arbejde. Så sover han en times tid fra kl. 7.30. Han bliver puttet kl. 20 og falder som regel nemt selv i søvn. Resten af dagen er han vågen alt mellem 45 minutter og 3 timer af gangen og sover nok i gennemsnit 4 lure i løbet af dagen af 45-60 minutters varighed.
Jeg ville selv sætte pris på en mere fast rytme, men jeg har i perioder forsøgt at indføre det, og så synes jeg bare hele barslen går op i at få ham til at sove, i stedet for at nyde ham. Og så er det jeg spørger mig selv, om det er det værd, når han virker til at have det fint med det.
Vi går til babyrytmik og efterfødselstræning. Begge dele kræver at vi kommer ud af døren ca. kl. 10.45, men det plejer heller ikke at være et problem.
Han er ammebarn, men har de sidste to uger fået 1/2-1 dl majsgrød elle boghvedegrød om dagen, mellem kl. 11 og 13 (jeg har også lige et par spørgsmål om mad, men dem sender jeg i et seperat brev).
Indtil han blev 4 mdr. gammel vågnede han 1, max 2 gange i løbet af natten for at spise. Siden 4 mdr. vågner han 4-7 gange om natten. Det er ved at være hårdt! I nat vågnede han mindst en gang i timen. Nogle gange skal han lige have en lille tår mælk, andre gange en stor tår og nogle gange er det bare sutten. I starten tænkte jeg appetitspring, men det er det vist ikke alligevel :) Kan du give mig håb for hvornår det mon stopper igen – eller kan jeg selv gøre noget?
Mange hilsner
Stine