Svar: Dagsrytme 9 måneder
29. september 2014
Alder:
9 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev:)
Det lyder som om at det er gået godt med at starte på arbejde og far overtage barslen - dejligt!:) Det er guld værd, at far og søn får tid sammen på denne måde, og jeg vil tro, at de begge nyder det rigtig meget:)
Jeres dreng har aldrig været den største sover og hans søvnbehov kan sagtens ligge i den lidt lave ende af gennemsnittet. Netop når der er tale om gennemsnit, så vil nogle børn sove lidt mere og andre børn sove lidt mindre. Og det gennemsnitlige søvnbehov for en dreng på 9 måneder er ca 14 timer i døgnet. Jeres dreng sover ofte ca 13 timer i alt og det er altså helt okay:) Det er vigtigt at I ikke kun tæller timer, men også ser på, hvordan han virker og hvordan han udvikler sig. Hvis han virker glad, tilfreds, leger, øver sig motorisk, pludrer, kommunikerer osv. i løbet af dagen, så må I gå ud fra, at han sover det han lige nu har behov for:)
Med hensyn til det tidlige morgentidspunkt, så vil det være rigtig godt, hvis du her enten kan amme ham eller far måske kan give ham en flaske og på den måde hjælpe ham videre i søvnen. I kunne også prøve at give ham bryst eller flaske sen aften - det ser ikke ud som om at han umiddelbart bliver tilbudt dette og det kan faktisk have god effekt på hans opvågning tidlig morgen. Det kan faktisk være bedre at tilbyde ham mælk her, fordi det giver en rolig nat, uden at påvirke hans appetit til morgengrød og samtidig fortæller I at han ofte har en opvågning om aftenen omkring kl 23 - og jeg tænker at I måske med fordel kunne hjælpe ham videre netop med amning eller flaske her. Hvis han ikke vil flaske, så kan I prøve med mælk af en kop. Det er dog lettere at få ham til at drikke mælk sen aften, hvis det er en flaske, men I må prøve jer frem.
De fleste børn vil have brug for 3 amninger eller flasker i 9 måneders alderen og i 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger eller flasker. Og de ligger ofte hensigtmæssigt før putning om aftenen og før midnat. Jeg synes bestemt at det er et forsøg værd. Og hvis du gerne vil stoppe amning, så er det helt okay at far prøver med en flaske. Selvom han skal af med flasken igen om 3-6 måneder, så kan det godt være det, som lige nu gør at det hele vil fungere bedre hos jer og det er et forsøg værd.
Det er korrekt at jeres dreng godt må få mere komælk nu og dermed ikke behøver amning eller modermælkserstatning på samme måde. Men hos jer er det ikke blot et spørgsmål om at sikre ham mælk, men også et spørgsmål om at sikre lidt mere rolige nætter og en bedre rytme og her har bryst/flaske også en god effekt:)
I forhold til jeres dagsplan, så ser det umiddelbart fint og alderssvarende ud. Jg vil dog foreslå, at I ikke giver mere end to grødmåltider dagligt - det vil sige om morgenen og som godnatgrød. Det er en god idé at tilbyde ham mos, frugt, brød, kød, fisk, pasta, ris, osv. i stedet, så han får så stor en variation af fødevarer som muligt. Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres tider, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur som nu
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med rester fra aftensmaden som stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer eller lignende og må også meget gerne suppleres med mos. Det kan være rester eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Tilbydes en banan, sødmælk af kop og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion yoghurt med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop.
Aften 17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Godnatgrød serveres i køkkenet, sammen med en kop mælk. Får børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30
Sen aften 23: Ammes eller tilbydes flaske - eller alternativ mælk af kop, hvis han vågner og er i stand til at drikke det.
Jeg er helt med på, at I helst ikke vil rumstere omkring ham når han vågner sen aften fordi I her oplever at det forstyrrer ham og at han har brug for at komme videre i søvnen på egen hånd. Jeg tænker dog at netop en flaske imens han ligger i sengen kan være et forsøg værd og jeg tænker at han måske netop vil acceptere den, fordi han er urolig, søgende, halvt sovende…
Jeg håber, at I har fået lidt idéer med på vejen og samtidig også har fået lidt ro i forhold til hans søvn:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske