Brev:
Dagsrytme 9 måneder
29. september 2014
Alder:
9 mdr.
Dagsrytme 9 måneder
Kære Helen
Jeg har skrevet til dig før, og nu har jeg altså brug for lidt hjælp endnu engang. Det drejer sig om, at vores dejlige dreng ofte vågner lidt (for) tidligt om morgenen - mellem 5.30 og 6.00. For at du forhåbentligt kan give forslag til ændringer, ridser jeg lige hans nuværende dagsrytme op:
5.30/6: vågner som regel (nogle gange prøver jeg at amme ham her for at han kan sove videre, men da jeg er tilbage på arbejde, vil vi helst undgå det - det virker egentligt også meget sjældent)
7.00: Morgenmad, havregrød
ca 9.00: yoghurt, færdiggrød eller brød, mælk af kop
9.30/10: puttes til formiddagslur og sover som regel 1,5 time, nogle gange kun 45 min. Vi (dvs. far) prøver pt at få ham til at sove i sin seng her, og det går nogenlunde.
11/12: Frokost, rugbrød med pålæg, agurk, evt rester fra dagen før, mælk af kop eller vand
14/15.00: evt en lille snak, lidt mælk og så puttes i barnevogn - sover som regel kun 1 times tid
kl 16/16.30 får lidt færdiggrød
kl 17.30/18 families mad - spiser ikke altid så meget
kommer i bad lige efter maden
kl 19.00 tilbydes aftengrød og mælk (først bryst, hvilket han som regel ikke vil have - så mælk på kop)
19.30 - puttes
Han vågner ofte mellem 10-12 med noget vi tror er natteskræk. Vil ikke trøstes og falder i søvn af sig selv efter ca 20 min - hvis vi bare lader ham være. Ellers kan det godt tage længere tid! Det er ret hårdt for os alle tre, men vi har fundet ud af, at det er bedst at lade ham "klare det selv". Hvis vi kan høre på gråden at det er noget andet, går vi ind og trøster.
Resten af natten plejer han så at sove ok, dog tit uroligt. Ofte kan vi bare sige shhhy fra sengen, så sover han videre.
Som du kan se i planen, er det ikke meget mm han får, men i den sidste tid (efter at vi er begyndt med mælk på kop) har han ikke villet have det :( vores sp siger, at vi bare skal sørge for, at han får rigeligt med mælk, ost, yoghurt i stedet?!
Han er som regel glad og tilfreds (når han ikke lige får en tand ;)
Har du nogle ideer til forbedringer? Jeg synes jo, at han har nogle lange vågenperioder (4+ timer) og får meget lidt søvn (max 3 timer om dagen og max 10 timer nat) Er det ikke alt for lidt? Håber du kan hjælpe :)
Venlig hilsen
Luise