Svar: Mos og natamning m.m.
29. september 2014
Alder:
6 mdr.
Kære L
Tak for dit brev og fine konkrete spørgsmål :)
Jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres dreng er født lidt før tid, og derfor vil det være rigtig godt, at du i forhold til skemad og forskellige fødevarer går ud fra en mellemalder - altså den alder, der ligger mellem hans termin og hans faktiske fødselstidspunkt. Hvis han er født 4 uger før tid, vil det derfor være rigtig fint at skubbe det forskellige ca. 2 uger. Så hvis han normalt skal starte med havregrød, kød og fisk i 6 måneders alderen, så vil det være fint at du starter, når han er 6.5 måned.
Han må altså gerne få skemad tre gange dagligt nu, hvor han er 6.5 måned og han må også gerne begynde med mere variation, små mellemmåltider, grovere grødtyper, mad i hånden, kød, fisk osv. i sin grøntsagsmos. En plan for dagen som I kan prøve at indføre i løbet af de næste ca 14 dage, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk at gumle på selv, tilbydes grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med lidt kød eller fisk i mosen. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt blød frugt i hånden at sutte på selv, frugtmos. Ammes også om eftermiddagen
Powernapper evt. eller også springes den over.
Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen gerne med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19 som nu
Sen aften 23: Ammes rigtig godt og sover videre.
Midt nat: Evt amning - denne amning kan dog trappes stille og roligt ud.
Det er rigtig fint at jeres dreng spiser mellem ½-1 dl skemad af gangen. Det er dog en god idé, at I nu begynder at tilbyde ham skemad flere gange dagligt og til nogle måltider vil han naturligt spise lidt mere og til andre lidt mindre. Det er helt okay. Det er bedre med små hyppige måltider end få og store måltider.
I må gerne variere mellem forskellige færdiglavede retter, som I køber på frost eller på glas. Eller grødtyper, som I blander op med kogt vand, men stille og roligt vil det være rigtig godt, at I tilbyder ham mad, som tager udgangspunkt i den mad I selv spiser. På den måde lærer han at spise jeres mad og får naturligt også en god variation.
I kan købe f.eks. Semper Babymad, Hipp, Änglamark, LoveMade (findes i frostdisken) eller Smiley Rainbow (hjemmelavet baby-take-away). Alle færdiglavede retter er gode og kan bruges som supplement til den hjemmelavede mad og det er netop fint at variere, for at give jeres dreng så mange forskellige fødevarer som muligt de næste måneder frem.
Når I skal på tur, så kan I medbringe grødpulver, der skal blandes op med kogt vand, som I kan have på en termokande. I kan også medbringe grøntsagsmos fra glas, som kan serveres uden at det nødvendigvis behøver blive varmet. Bedst er det dog, hvis I kan holde jeres spisepause et sted, hvor der er mulighed for at varme og tilberede den medbragte mad og servere den af en tallerken. Til turen kan I også købe små bæger med frugt, som kan gives som mellemmåltid.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 6 amninger i døgnet - tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Og det betyder at det er amningen midt nat, som nu skæres væk. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at jeres dreng tilbydes mad og mælk nok hele dagen igennem jf. dagsplanen. Og stille og roligt skal amningen om natten, så trappes ud. Dette gøres bedst ved at lirke brystet ud af munden på ham og afkorte amningen mere og mere. Samtidig med at du gør dette, så skal du kærtegne ham, lulle ham i søvn med dine hænder, nærhed osv. så han stille og roligt lærer at komme videre i søvnen uden at han behøver brystet.
I begyndelsen skal du altså lægge ham til, når han vågner og søger brystet om natten, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Antallet af amninger skrues ned i takt med at han bliver ældre. Når han er 7 måneder vil det ofte være passende med 4 amninger i døgnet og når han bliver 8-9 måneder, vil det være godt at amme ham 3 gange i døgnet. I 10-12 måneders alderen trives de fleste børn med 2 amninger. Det anbefales at du ammer til han er et år, herefter kan du amme ham ca 1 gang dagligt så længe både du og han trives med det.
Alle børn skal fra 6 måneders alderen tilbydes jerntilskud dagligt med mindre barnet får mindst 400 ml jernberiget modermælkserstatning dagligt. Jeres dreng er født for tidligt og der gælder her lidt andre regler. For børn født før uge 37 vil jernreserverne være mindre og jerndepoterne er ofte opbrugt i 2 måneders alderen. Derfor anbefales at præmature børn får jerntilskud allerede fra 4 ugers alderen og til de er 1 år - uanset om de får jernberiget modermælkserstatning eller ej. Barnet skal have ca 8 mg jern dagligt.
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter og guides igennem måned for måned, hvad jeres dreng skal have og hvordan du kan lave forskellige retter. Der er også dagsplaner og bagerst et fødevareregister, hvor du kan slå op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan.
Håber du kan bruge dette videre :)
Fortsat held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske