Brev:
7-årig der åbenlyst onanerer
28. september 2014
Alder:
7 år, 1 mdr.
7-årig der åbenlyst onanerer
Kære Helen,
I vores lille børnefamilie har jeg bl.a. en papdatter på 7 år, som efterhånden er ved at blive en stor pige. Jeg går rundt og kan ikke finde svar på, hvordan jeg takler denne situation bedst muligt, uden at bringe skam over pigen. Håber du kan hjælpe mig/min mand.
Pigen er begyndt at opdage, at det føles rart at pille ved sig selv. Først ved en form for massage apparat, som hun kørte uden på sine bukser tilfældigt en dag i stuen og stoppede, da dette nåede skridtet. Her sad hun så og blev helt salig. Vi grinte lidt, fordi det også var lidt komisk, idet hun tydeligvis ikke vidste, hvad hun havde gang i, men netop havde opdaget "en ny verden".
Men siden da er hun jævnligt begyndt at sidde med hænderne nede i sine trusser og bliver helt underlig i ansigtet, fordi hun jo faktisk er igang med at onanere. Jeg kan godt se, hvad hun laver. Men hun dækker sig altid under et tæppe, og tror derfor vi andre ikke kan se det.
Problemet er ikke, at hun er begundt at onanere. Jeg ved godt, at det er helt naturligt, og derfor skal hun ikke have at vide, at hun skal stoppe eller det er forkert. Det er jeg helt med på.
MEN problemet er, at hun gør det i rum med os andre, i stuen, i køkkenet og jeg frygter måske også når hun er ude andre steder blandt folk. Og det skal hun selvfølgelig have at vide, at hun ikke skal.
Hun har også gjort det ved siden af mig i sofaen, hvor vi har siddet og puttet sammen til tegnefilm fx. Og det er meget ubehagelig for mig, fordi det går over mine personlige grænser. Jeg synes bestemt, at det er noget hun skal gøre, når hun er alene, fx i sengen på eget værelse, ikke når hun sidder i stuen sammen med resten af familien.
Så hvordan siger jeg/vi det til hende på en måde, så hun ikke føler skam ved det?
Jeg har enkelte gange spurgt hende: "hvad laver du...?" Fordi jeg simpelthen hen måtte sige noget for at få hende til at stoppe, da jeg sad lige ved siden af. Og for at vise hende, at det altså er synligt for os andre. Men jeg ønsker faktisk at i talesætte det på en ordentlig og respektfuld måde, så hun får at vide, at det er helt okay og ganske naturligt, men ikke noget man gør i rum, hvor der sidder andre mennesker.
Helt konkret kunne jeg godt bruge et eksempel på, hvordan jeg bringer det på bane. Skal det være en dag, hvor hun begynder på det, at jeg tager hende med "hånden i krukken", eller et helt andet tidspunkt, hvor vi laver noget andet, men jeg så drejer samtalen ind på det...??
Håber du kan komme med nogle bud på, hvordan jeg/vi kan få snakket med hende om det.
Mange hilsner
fra en usikker mor