Svar: Baby på 8 1/2 måned vil ikke spise
25. september 2014
Alder:
8 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det kan godt være, at der udviklingsmæssigt sker så meget med din datter lige nu, at hun ikke rigtigt kan overskue det at spise og at hendes tigerspring derfor spiller ind, på det, du lige nu oplever. Du har dog ret i, at det jo helst ikke skal fortsætte.
Lige nu bliver hun ulykkelig bare hun sættes i sin stol. Du er derfor nødt til at give hende mad på en anden måde. Det kan være en god idé at du lader hende sidde på dit skød i stedet for på stolen. Du må gerne smage lidt på maden og lade som om at du selv spiser og så prøve at give hende maden, så hun oplever at spise fra din tallerken - det kan være sjovere, end at spise fra hendes egen tallerken.
Du kan også prøve at lade hende sidde på køkkenbordet og stå ved hende, så hun ikke kan falde ned - igen for at få brudt det ubehag, som hun lige nu føler ved at blive sat ved middagsbordet. Det er ikke meningen, at hun fremover skal spise alle mulige andre steder end ved bordet og i sin stol, men lige nu lyder det som om, at du er nødt til at lade hende sidde et andet sted, så hun igen bliver tryg ved det at spise.
Er der retter, som du ved at hun er særligt glad for, så skal du give hende dem. Det gør ikke noget, hvis du et par dage serverer quinoagrød i stedet for havregrød, hvis du fornemmer, at du vil have mest held med at få hende til at spise dette. Det gør heller ikke noget, hvis du lige nu tilbyder hende færdiglavet babymad i stedet for at lave det selv - selvom hun nu er 8 måneder og som udgangspunkt skal spise familiemad, så er det vigtigste at hun spiser og derfor skal du give hende mad, som du fornemmer hun vil være gladest for.
Måske vil hun netop være gladest for hjemmelavet mad - det kan være lidt godt kogte pastaskruer, som hun får lov til selv at pille op fra tallerkenen og smage på. Det kan også være, at du skal putte maden i munden på hende - små stykker af frikadelle, lidt rugbrødshapsere eller lignende, så hun kan smage at det smager godt og derfor får lyst til at spise lidt mere. Bløde frugtbåde kan også være en idé eller måske lidt frugtmos evt. med lidt sødmælk på, så det er lidt ligesom en gammeldags frugtgrød vil hun måske også gerne have. Igen skal fokus være at hun spiser og ikke så meget om det nu lige er kød, fisk, grøntsager, frugt og i den rigtige sammensætning.
Hun må gerne få 3 flasker i døgnet - inden middagslur, aften og sen aften. Men det er vigtigt at du ikke giver hende flaske, når hun afviser sin rigtig mad. Og hun skal ikke have 3 flasker og derudover ammes. Det er enten 3 flasker eller 3 amninger i døgnet - jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, om du også ammer eller om du er gået over til kun at give flaske...:)
Det er vigtigt, at du tilbyder hende mange små måltider dagen igennem og holder mængden af mælk nede. Jeg ved godt du tænker "hun skal jo have et eller andet" - men det er vigtigt, at hun ikke får for meget mælk, for så vil det mætte hende og netop fjerne hendes appetit og lyst til mere rigtig mad. Hendes samlede indtag af mælk bør være ca 600 ml over hele døgnet, svarende til 3 flasker a 200 ml. Drikker hun mindre af hver flaske kan hun godt få fire flasker, men det vil igen være en god idé at de ikke ligger gennem hele dagen, fordi de så tager pladsen væk fra den egentlige mad. Hvis du vil give fire flasker, så bør de ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Når du putter hende til formiddagslur, så prøv at tilbyde hende lidt bløde frugtbåde, en rosinbolle eller lignende i hånden, som hun kan sidde med og prøve at gumle lidt på, pille i osv. Lad hende sidde op i vognen og kikke på verden, mærke vinden i ansigtet og spise lidt, imens hun sidder der, hvis hun altså vil. Det er helt okay at tage mellemmåltidet i vognen lige nu og så lægge hende ned, når hun viser sig parat. På den måde undgår du at skulle give hende flaske og du får samtidig stimuleret hendes interesse for at spise, smage, pille ved maden, gumle osv. fordi det foregår uden for middagsbordet.
Hvad med bedsteforældre? Har I mulighed for at spise hos dem en aften. Her er rutinerne også en anden og måske laver de gode gammeldagsretter med sovs og masser af smag. Det kan også være med til at bryde din datters vægring mod maden.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske