Svar: Alm. sødmælk eller MME?
25. september 2014
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som et helt reelt behov, at jeres dreng stadig får mælk, når han skal sove. Han spiser effektivt og ofte i et kvarter eller mere, og han nyder denne amning. Den skal han have lov til at have.
Det er også helt sandsynligt, at han stadig har brug for to amninger i døgnet. Det må han gerne få lidt endnu, men da du helst vil stoppe med amning om natten, må I gerne give ham mælk sen aften i stedet, og I må gerne give ham sødmælk af en tudkop. Det kan være lettere for ham at drikke af en tudkop. Der er ikke grund til at introducere en flaske og der er ikke grund til at give ham modermælkerstatning med den alder han har.
Det vil også være rigtig godt, hvis I fortsat vil tilbyde ham en godnatgrød om aftenen, sammen med en kop mælk. Grøden vil naturligt mætte ham lidt ekstra til natten og stille og roligt vil den måske gøre, at han så helt kan undvære mælk sen aften.
Et aftenritual kan derfor se således ud:
Aften 17.30-18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca. 19, får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes i seng ca kl 19.30
Sen aften ca kl 23 tilbydes han sødmælk af en kop eller tudkop og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig. Prøv at holde mængden af sødmælk lidt nede, så han ikke overfyldes med mælk og så han stille og roligt kan trappes ud af mælk her og i stedet sove igennem fra han puttes omkring kl 19.30-20…
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske